Japanners slaan duurzame, Amerikaanse energie op

Foto iStock

Toshiba en Sumitomo gaan duurzame energie in de Verenigde Staten opslaan. Derde partner is het Britse RES. De operatie zal de Japanse bedrijven miljoenen dollars opleveren, verwacht de Nikkei Asian Review. Op termijn moet een dergelijke service ook in Japan worden ingevoerd.

Omdat de opbrengst uit wind- en zonne-energie variabel is, moet de elektriciteit worden opgeslagen in accu’s. De energietak van Toshiba zal een opslagsysteem installeren met capaciteit van 6.000 kW, RES zal het bedienen en zorgen voor transformators. Sumitomo gaat een elektriciteitscentrale bouwen en het hele systeem bedienen.

Het Amerikaanse energiebedrijf PJM zal de opgeslagen energie aanspreken als vraag en aanbod niet stroken met de voorspellingen. In het noordoosten van de Verenigde Staten maken 13 staten van het systeem gebruik.

Optimistische autoproducenten

De Shanghai autoshow is hét evenement waar China deze week over praat. Honderden nieuwe auto’s worden er tentoongesteld. De automarkt mag dan afgekoeld zijn, autoproducenten zien China nog altijd als een zeer belangrijke markt. South China Morning Post sprak met een aantal producenten.

De markt mag dan minder groeien dan de afgelopen jaren, maar de groei is nog steeds een stuk hoger dan in andere relevante automarkten in de wereld

Dat zijn de woorden van Jochem Heizmann, president van de Volkswagen Groep China. “Het is een gigantische markt.” Globaal leverde werden vorig jaar 23,49 miljoen auto’s verkocht, veel méér dan in de Verenigde Staten. Toch halveerde de groei naar 6,9 procent, van 13,9 procent in 2013.

Dat is nog steeds een ‘belangrijke groei’, volgens de CEO van Maserati Harald Wester. Hij is naar eigen zeggen optimistisch. Maserati verkocht vorig jaar 9.400 auto’s, een verdubbeling ten opzichte van 2013.

Deloitte kijkt in Chinese glazen bol

Shoppen doe je in China op internet, zoveel is bekend. De China Daily heeft een lijst gemaakt met zeven andere trends waar het Chinese midden- en kleinbedrijf mee te maken hebben. De lijst is gebaseerd op onderzoek van adviesbureau Deloitte.

Online winkels zoals JD.com hebben hun eigen transportdienst. Dat is de eerste trend. Ze rekenen niet meer op de posterijen, maar regelen zelf dat hun producten bij de klant komen. Die online winkels hebben slimme systemen ontwikkeld waarmee ze hun voorraad controleren.

Telecommunicatiebedrijven moeten daar een voorbeeld aan nemen, signaleert Deloitte. Die staan namelijk onder enorme druk en moeten doelgerichter en efficiënter gaan werken. Trend vier is een forse verbetering van de Chinese gezondheidszorg. Er wordt gewerkt aan lagere kosten, meer concurrentie tussen aanbieders en bovenal: kwaliteitscontrole.

Deloitte voorspelt dat de autoindustrie de komende jaren te maken krijgt met overcapaciteit. Fabrikanten moeten zich daarom meer gaan richten op tweedehands verkoop en after sales services.

Over de industriële productiemarkt is Deloitte bepaald niet optimistisch. Die zal voorlopig nog in het slop blijven. Door de stijgende loonkosten zullen er veel fusies plaatsvinden, zo is de voorspelling. Investeringen in een meer geautomatiseerde productie zullen toenemen en productiviteit zal weer groeien.