De Schipholtunnel is niet het enige probleem - waar staat jouw trein stil?

Foto ANP

Pier Eringa, de nieuwe topman van spoorbeheerder ProRail, is het zat. Dankzij een brandalarm, uitgelopen werkzaamheden en een vergeten ladder lag het treinverkeer in de Schipholtunnel de afgelopen dagen geregeld urenlang stil. En dus wil hij voor het eind van de maand alle aannemers bijeenroepen die in en rond de tunnel werken. Zijn eis: sneller werken, meer training voor de monteurs en vooral meer inspecteurs die toezicht houden.

Niet zo gek: het aantal storingen op het spoor is de afgelopen jaren steeds gestegen, blijkt uit NS-cijfers verzameld door Rijdendetreinen.nl. De site houdt sinds 2011 alle storingsmeldingen op het Nederlandse spoor bij. Dat zijn er in totaal ruim negenduizend, met een veelvoud aan gedupeerde stations en haar reizigers. De probleemspots? Utrecht Centraal (908 storingen van januari 2011 tot en met april 2015), Rotterdam Centraal (781) en - uiteraard - Schiphol met 773 storingen.

Zoom in of uit met de ‘+’ of ‘-’ knoppen of vul een plaatsnaam in in de zoekbalk. Hoe groter de bol, hoe meer storingen in de periode januari 2011 t/m april 2015. Brondata: Rijdendetreinen.nl

Hé, ik zie rook

Loze brand- en rookmeldingen zijn een belangrijke oorzaak voor het onverwacht stilleggen van het treinverkeer in de Schipholtunnel. Steeds rukt de brandweer van de luchthaven uit, die de tunnel binnen het kwartier vrijgeeft. Dat is snel, maar niet snel genoeg voor een vlot herstel van het treinverkeer op het drukste traject van Nederland. Willem Loonen van ProRail:

“Ik streef naar maximaal twee meldingen per jaar. De meldingen zijn bijna allemaal waarnemingen van machinisten en wachtende reizigers.”

Ze worden ongerust door opwaaiend stof en de lucht van naar brand ruikende remmen.

Veel stof en gruis

ProRail laat regelmatig onderhoud aan de tunnel uitvoeren, en dat kan veel stof en gruis veroorzaken. Paul Carstens, manager bij ProRail, erkent de gevolgen voor de treinreiziger:

“Schiphol is een flessenhals, er rijden 48 treinen per uur door de tunnel. Als die dichtgaat stort de dienstregeling tot ver buiten de tunnel als een kaartenhuis in elkaar.”

En dat is terug te zien in de cijfers. Op verzoek van NRC Q heeft Rijdendetreinen.nl de storingscijfers voor Schiphol op een rij gezet. In onderstaande grafiek is de oorzaak van de storingen op het traject Schiphol te zien. Wisselstoringen, defecte treinen, seinstoringen, beperkingen op last van de brandweer, you name it. Iedere denkbare oorzaak heeft het station - waar gemiddeld bijna 64.000 reizigers per dag in- of uitstappen - wel getroffen.

Navigeer met de ‘>>’ en ‘<<’ buttons door de grafieken heen


Reizigersorganisatie Rover ziet overigens nog een andere oorzaak voor de vele meldingen. Voorzitter Arriën Kruyt:

“ProRail is niet vertrouwd met de eigen infrastructuur. Het laat het onderhoud over aan externe aannemers.”