Een middagje pitspoezen zoeken op de AutoRAI

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De 59ste editie van de AutoRAI in Amsterdam.

Wie: Sales manager Joost Verweij van Citroën Nederland, Isabella van Mercedes en een heleboel autoliefhebbers.

Waar zijn de lonkende blondines? De korte rokjes, de catsuits? Waar zíjn die pitspoezen? Nou, niet op de AutoRAI. Daar ligt vandaag gewoon helemaal niemand bevallig op een motorkap.

Vrouwen, eeeh, áuto's kijken op de #AutoRAI

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Naast de glimmende bolides, gezinswagens en sportauto’s staan dames in keurige jurken en met knotten op het hoofd over auto’s te praten met de bezoekers. Te práten? Over auto’s? Jawel. Pitspoezen zijn uit. Dat zit zo. Sales manager Joost Verweij van Citroën Nederland: “Je kunt als autobedrijf niet meer aankomen met schaars geklede meiden die je voor de auto’s neerzet op zo’n beurs. Bimbo’s kunnen echt niet meer.”

Bimbo’s werken niet

Waarom niet? Prima lokaas toch? Niet echt, volgens Verweij. Toegegeven, het zal er inderdaad drukker van worden bij de beursstand, maar het levert niet zoveel op. “Die mannen willen met die meisjes op de foto en vertrekken dan weer. Heb je weinig aan.” De dames van Verweij moeten voor telefoonnummers en mailadressen zorgen. 25 per dag is het target. Zodat ze ze later nog eens kunnen contacteren, want je-weet-maar-nooit.

Autoverkopers hebben het daarom over een andere boeg gegooid, vrouw-technisch.

Studentes wel

De beursdames moeten minimaal hbo-niveau hebben, en zin in een driedaagse training. Isabella, een van de zestig beeldschone Mercedes-meisjes, weet nu bijvoorbeeld álles over de geschiedenis van haar automerk. Rode jurk, perfect opgestoken haar, vlekkeloze make-up. Ze glimlacht vriendelijk naar de dralende bezoekers. Aan wie ze haar feitenkennis overigens nog niet heeft kwijt gekund vandaag. “Maar ik heb net wel al iemand verteld waar die ster voor staat: voor land, lucht en water”, zegt ze. Heel goed, vindt het stand-hoofd die erbij is komen staan. Hij legt uit dat ze de meiden mochten kiezen uit het smoelenboek van Models at Work. Best een leuke klus. Hij krijgt er een kleur van.

Een beleefde glimlach van Isabella. Ze gaat weer even iemand te woord staan. Ja, zegt haar manager, hij – eh – ook.

Goed. Maar waar zijn die pitspoezen dan? Thuis? Werkloos op de bank? Nou, nee. In het donkere achterafzaaltje met kartwagens. En, volgens Verweij, op de motorbeurzen. “Daar komen toch heel andere types hoor.”