Drie weken om Max van pech te verlossen

Verstappen valt voor de derde keer uit met technische problemen, Hamilton wint Grand Prix Bahrein

Max Verstappen kon door technische problemen niet voluit. „Ik moest de hele wedstrijd voorzichtig aan doen, waardoor ik veel snelheid verloor op de rechte stukken.” Verstappen viel na 37 ronden uit. Foto AP/Hassan Ammar

Hij is best wat pech gewend. Zijn debuut in Formule 3 een jaar geleden was ook niet vrij van technische malheur. Een ploffende motor soms ook, weg overwinning. „Dit is gruwelijk balen”, liet de toen zestienjarige Max Verstappen dan optekenen. De jonge coureur van Van Amersfoort Racing moest in het begin van het seizoen ook nog eens van motor wisselen en werd voor straf drie wedstrijden op de startgrid tien plekken naar achteren gezet. Maar het zou goed komen, want Verstappen reeg een reeks verbazingwekkende zeges aan elkaar en dwong een contract af in de Formule 1. De kenners van de grote teams proefden het talent, zagen de unieke acties die hij op cruciale momenten in de wedstrijden liet zien.

Ook zijn start in de koningsklasse is geplaveid met motorpech. Verstappen viel gisteren in de avondrace op het circuit van Bahrein opnieuw uit. „Drie keer met pech uitvallen is niet wat je wilt. Dat is verontrustend”, zei de 17-jarige coureur van Toro Rosso na afloop onderkoeld.

Verstappen heeft alleen nog de Grand Prix van Maleisië helemaal uitgereden en daar prompt zijn eerste zes punten verdiend. Het waren nu niet de zuigers die hem parten speelden, maar het Energy Recovery Systeem. Het ERS zet restwarmte en remenergie om in vermogen, en dat kan per ronde extra PK’s opleveren.

Als er iets mis is met het systeem, moet de rijder alle instellingen op safe-mode zetten. „En dan rij je voor spek en bonen mee”, legde oud-coureur Jan Lammers gisteren voor Sport 1 uit. Max Verstappen zelf: „Al vanaf de start van de race worstelde ik met de auto, die elektronische problemen had. Ik moest het de hele wedstrijd voorzichtig aan doen, waardoor ik veel snelheid verloor op de rechte stukken. Dat was goed te zien als ik werd ingehaald, want dan leek ik wel stil te staan. Uiteindelijk ben ik uitgevallen met een elektronisch probleem en wat dat precies is geweest, gaan we nu onderzoeken.”

Toro Rosso, het talententeam van Red Bull, heeft drie weken de tijd om de problemen te analyseren en op te lossen. Dan staat de grand prix in Barcelona op het programma. De technici kunnen misschien de afstellingsproblemen verhelpen, die Verstappen zaterdag bij de kwalificatie parten speelden – hij startte gisteren op de vijftiende positie – maar het echte antwoord moet van motorleverancier Renault komen, liet vader Jos Verstappen gisteren weten.

„We gaan vol goede moed naar de volgende grand prix in Spanje, maar er moet vanuit Renault wel iets gaan gebeuren, want dit houdt geen stand”, zei Jos Verstappen. „Updates vanuit Toro Rosso gaan ons zo niet verder brengen. Het belangrijkste is dat het eerst motorisch op orde komt en we races gaan uitrijden.”

Niet alleen Verstappen viel gisteren uit, dat deed ook teamgenoot Carlos Sainz jr. nadat deze zich zaterdag bij de kwalificatie nog naar een negende startplek had gereden. Sainz voelde dat zijn bolide „zich vreemd gedroeg”.

De vierde grand prix van het seizoen – soeverein gewonnen door Mercedes-coureur Lewis Hamilton – is een nieuw hoofdstuk in feuilleton rond de motoren van Renault. Red Bull komt er in de strijd om de wereldtitel niet aan te pas tegen Mercedes, Ferrari en Williams (Mercedesmotor).

Als uitsmijter blies Daniel Ricciardo van Red Bull gisteren ook nog eens zijn motor op en wist hevig rokend als zesde de finish te halen. Elke coureur mag gedurende het seizoen vier motoren gebruiken, Ricciardo heeft er inmiddels al drie versleten. Na overschrijding van het maximum aantal motoren, volgt een gridstraf.

Het blijft curieus dat in de hightechwereld van Formule 1 – met zijn enorme budgetten, technische ondersteuning – defecten zo lastig zijn te verhelpen. Jenson Button van McLaren Honda verscheen helemaal niet aan de start omdat hij zaterdag tijdens de kwalificatie was uitgevallen en zijn team het niet voor elkaar kreeg om hem op tijd voor de race te prepareren. „Dat is de Formule 1 anno 2015 . Een topteam en een autogigant die een stilgevallen auto niet gerepareerd krijgen in 24 uur tijd”, merkt race-expert Mark Koense op.

Ook Honda, dat dit jaar zijn rentree in Formule 1 maakt, kwakkelt met de motor, hoewel topcoureur Fernando Alonso liet zien dat er progressie is. Hij eindigde als elfde.

Als er geen gekke dingen gebeuren, stevent Lewis Hamilton op zijn derde wereldtitel af. Na drie overwinningen in vier races is de Brit overtuigd van zijn kansen. „Ik wil die derde wereldtitel. Ik ga ervoor”, zei de Brit gisteren na zijn overwinning in de Grand Prix van Bahrein tegenover Schotse racelegende Jackie Stewart, drievoudig wereldkampioen in de Formule 1.

Hamilton heeft inmiddels een voorsprong van 27 punten op teamgenoot en rivaal Nico Rosberg. Vettel van Ferrari volgt op de derde plaats met 28 punten minder. Hamilton boekte de 36e GP-zege in zijn carrière. Kimi Räikkönen eindigde op drie seconden van Hamilton als tweede. Hij liet zien dat Ferrari in snelheid dichterbij Mercedes is gekomen. Räikkönen zat Rosberg in het slot van de race zo op de huid dat deze een remfout maakte en zijn tweede positie aan de Fin verloor.