‘We werden verliefd op elkaars talent’

Kleinkunstduo Yentl en de Boer won vandaag de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterliedje. „De omkering aan het slot raakt me nóg.”
Het cabaretduo Yentl en De Boer (Yentl Schieman rechts, Christine de Boer links). Hollandse Hoogte / Andreas Terlaak

Maar vijf weken heeft de romance geduurd. Maar het was lang genoeg om er nu de Annie M.G. Schmidtprijs mee te winnen. Ik heb een man gekend, geschreven en gezongen door kleinkunstduo Yentl en de Boer, is vandaag uitgeroepen tot het beste theaterlied van het afgelopen jaar.

„Ik liep al heel lang rond met het idee er een lied van te maken”, begint Christine de Boer. „Hij zat in de import van bio-ethanol. Het werd niks met hem, maar na die vijf weken daten wist ik alles van bio-ethanol. Je luistert intensief, je zuigt alles op wat hij zegt. Het heeft iets grappigs dat zoiets qua liefde uiteindelijk niet veel oplevert, maar dat je intussen in korte tijd wel allerlei feiten en feitjes oppikt die je de rest van je leven bij zullen blijven. Hem ken ik niet meer, maar van bio-ethanol weet ik alles. Ik schreef een coupletje en toen dacht ik aan een andere jongen die ik heb gekend – hij had een restaurant waarvan ik allerlei wijsheden heb onthouden. Mannen hebben die neiging, om te willen imponeren met wat ze weten. Vrouwen zijn in zo’n situatie veel meer bezig met zorgzaam en lief zijn. De man met het restaurant werd couplet twee. En daarna ging het door, want Yentl....”

Yentl Schieman: „Een ex van mij was fan van de superheld Iron Man, die heeft nu ook zijn couplet. Zo schoot ons de ene na de andere man te binnen. Tot we een omslag voor het nummer vonden: en toen kwam jij, en jij bent niet in één couplet te vangen. Dat raakt mij nog steeds, dat slot.”

Christine de Boer: „In al onze liedjes proberen we een omkering te maken, een verrassing. We willen humor en ontroering combineren. Het is nogal makkelijk humor te putten uit negativiteit, uit het kapot maken van dingen. En veel moeilijker om op een positieve manier grappig te zijn. Toch proberen we dat.”

Yentl (28) en de Boer (31) zaten samen in de klas op de Kleinkunstacademie en vonden elkaar vooral in de muziek. „Samen uitzoeken hoe een omkering van een cis-akkoord werkt, met dat soort dingen waren we bezig”, aldus Christine de Boer.

„Ik was niet perse bezig iemand te zoeken met wie ik een duo zou kunnen vormen. Maar ik hoopte wel dat ik iemand als Yentl zou tegenkomen. Verder dacht ik in die tijd niet vooruit. We werden verliefd op elkaars talent. En we gingen onze eerste liedjes schrijven. Waarbij ik me nog heel goed herinner dat ik me soms afvroeg: is dit al goed genoeg voor de Annie M.G. Schmidtprijs? Nee, moest de conclusie dan luiden: het rijmt nog niet goed, het metrum is nog niet perfect – we vonden dat de lat hoog moest liggen.”

Na de school hebben ze eerst, volgens afspraak, een paar jaar los van elkaar gewerkt als actrice en zangeres. Ook maken ze tot op de dag van vandaag individueel deel uit van het liedjesmakerscollectief Het Nieuwe Lied. Als duo wonnen ze twee jaar geleden de jury- en de publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunstfestival. Daarna volgde hun eerste avondvullende voorstelling De Meisjes, waarin ze ook het dertien coupletten omvattende Ik heb een man gekend zongen. Het bekroonde lied staat ook op hun in de vorm van een USB-stick verschenen cd die toepasselijk De plaat heet. Dit najaar gaan ze op tournee met hun volgende duoprogramma De Snoepwinkel is gesloten. „Als we moeten kiezen tussen soloactiviteiten en het duo, gaat het duo vóór”, zegt Yentl Schieman. „Het is nu of nooit. Sinds we ons als Yentl en de Boer inschreven voor het AKF zijn we 2,5 jaar bezig. En het gaat heel goed. We merken dat het nieuwste materiaal dat we schrijven, ook het beste is. Eigenlijk zijn we op dit moment alweer verder dan we waren ten tijde van Ik heb een man gekend. Maar ik ben er wel heel trots op dat we het samen hebben gemaakt.”