Wie niet appt doet niet mee

De sociale druk om WhatsApp te gebruiken is groot en daarom ‘appen’ bijna 10 miljoen Nederlanders. Over het succes van afgesloten groepen.

Tweederde gebruikt WhatsApp

Je bent de enige die niet wist dat de bandrepetitie was afgeblazen. Degene die de foto’s van de nieuwgeborene nog steeds niet gezien heeft. En niemand van je collega’s vertelde je dat de vergadering vervroegd was.

Tja, zeggen ze dan. Het stond in de app.

Mede dankzij die peer pressure is de groepschat een van de belangrijkste redenen voor het succes van berichtenapp WhatsApp Messenger. Vrijwel iedere WhatsApp’er heeft er zijn bedenkingen bij (lange discussies over niets, flauwe grappen die je van je werk houden, foto’s van feestjes waar je niet bij bent), maar niemand kan zonder.

Er is er een voor familie, vrienden en collega’s. Schoolklassen gebruiken het voor huiswerk, buren om een straatfeest te organiseren. En zelfs het Nederlands elftal had er een tijdens het afgelopen WK (zonder Van Gaal). En nu inmiddels bijna tweederde van de mobiel internettende Nederlanders WhatsApp actief gebruikt, kun je moeilijk achterblijven. Doe je niet mee, dan mis je dingen.

Hoe populair de groepschats precies zijn, daar laat WhatsApp niets over los. Maar er is met behulp van de schaarse informatie die met de buitenwereld wordt gedeeld wel degelijk iets over te zeggen. Een jaar geleden liet WhatsApp weten dat er via de app dagelijks 20 miljard berichten verzonden en 44 miljard ontvangen werden. Dat betekent dat elk chatberichtje bij gemiddeld 2,2 mensen terechtkwam. En als we uitgaan van een gemiddelde grootte van 7 mensen in een groep – een grove schatting, op basis van het WhatsApp-gedrag van tien Nederlandse gebruikers – wordt dus één op de vijf berichtjes naar een groep verstuurd.

En dat terwijl de groepsfunctie relatief laat werd toegevoegd. Pionier was BlackBerry Messenger (BBM), dat begin 2010 de mogelijkheid bood om groepchats te starten, maar zich liet inhalen doordat de BBM veel te lang alleen op BlackBerry’s te installeren was. WhatsApp begon er voorzichtig mee in februari 2011. Eerst nog met een maximum van vijf personen per groep, inmiddels kunnen er tot honderd mensen uitgenodigd worden.

Juist dat WhatsApp onmisbaar werd voor miljoenen mensen, maakte het zo aantrekkelijk voor Facebook, dat vorig jaar 19 miljard dollar (17,5 miljard euro) voor WhatsApp betaalde. Dat was 42 dollar per gebruiker.

WhatsApp is dankzij die groepschats een sociaal netwerk op zichzelf geworden, dat op een geheel eigen manier gebruikt wordt. Op het ‘open’ Facebook deel je met iedereen en dus met niemand in het bijzonder. WhatsApp heeft een privégevoel: in die afgeschermde groep met echte vrienden deel je veel meer dan je ooit op Facebook zou doen.

Bovendien lees je alles wat erop binnenkomt. Want je zou eens iets missen.