Zo maak je actievoeren met de vakbond sexy

Foto HH

Verwacht nog maar een hoop halfnaakte jongens en meisjes de komende tijd. Of beter gezegd: in half pak. Young & United, een samenwerking van vakbond FNV en andere jongerenorganisaties, is namelijk een actie begonnen tegen het minimumjeugdloon.

De negentienjarige Soufian Afkir uit Rotterdam ken je vast al. Hij nam woensdag het woord tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ahold (en scheurde zijn pak doormidden):

Het filmpje ging viral, en de boodschap van Afkir dus ook: dat hij met zijn loon (5,96 euro per uur) bijna driehonderd jaar moet werken om te verdienen wat topman Dick Boer in één jaar aan salaris krijgt. Slimme boodschap, die precies aansluit bij de campagne van Young & United.

Dat wil dat jongeren vanaf 18 jaar een vol minimumloon krijgen, in plaats van een minimumjeugdloon. Nu verdient een achttienjarige 45 procent van wat een 23-jarige met precies dezelfde functie verdient. De boodschap van Young & United: op zijn achttiende is iemand in alles volwassen - denk: stemmen, trouwen, drinken, zelfs oorlog voeren - behalve op economisch gebied.

Oneerlijk, vindt de actiegroep, want kosten voor levensonderhoud zijn voor achttienjarigen ook niet 45 procent minder. Vandaar de campagne. Nu eens niet in oude vakbondsstijl, demonstrerend op het Malieveld in Den Haag. Dat is een strategische keuze, zegt campagneleider Ron Meyer van de FNV.

Want ook al is het “de politiek die het jeugdminimumloon mogelijk maakt”, en wat de bedrijven doen “niet tegen de wet”, toch gaat de actiegroep juist daar langs: bij de grote bedrijven. “Ahold heeft veel geld in kas. Het is een internationaal bedrijf dat het goed doet, winstgevend is.” Ze kunnen best een vol minimumloon betalen, wil Meyer maar zeggen. Dus worden de ludieke acties voor de multinationals bedacht.

Afkir kwam, samen met iemand van de vakbond, binnen bij de aandeelhoudersvergadering van Ahold doordat de FNV aandelen heeft in het bedrijf. Dat heeft het bij meer beursgenoteerde ondernemingen. Iemand anders van de actiegroep hield de live-stream van de bijeenkomst in de gaten en maakte het filmpje. Vandaar dat niet goed te zien is dat Afkir zijn pak doormidden scheurt - precies op dat moment gaat het beeld over op de bestuurders.

De actiegroep heeft de kracht van filmpjes goed begrepen. Zo maakte het deze mockup-reclame van McDonald’s, waar het eerder al protesteerde:

En dit filmpje, waarin de kwestie in anderhalve minuut wordt uitgelegd. (“Als Nederlandse jongere kun je net zo goed naar Portugal verhuizen. Dan verdien je evenveel als hier. Heb je ten minste nog lekker weer.”)

Want, zo zegt Meyer, als je iets met jongeren wilt, “kun je de postduif thuis laten”. De vakbond is vaak verweten jongeren niet te kunnen bereiken. “Terecht en onterecht.” Nu moet het dus anders. Voor deze actie benaderde het een half jaar lang jongeren, op straat en bij supermarkten, fastfoodketens - de plekken waar ze werken.

“Je kan de Soufians van deze wereld alleen wakker schudden als je met ze spreekt.”

De komende weken volgen meer acties. Na de bedrijven gaat de actiegroep in juni dan toch nog naar Den Haag. Om ouderwets een petitie aan te bieden.