Programmamakers VPRO in protest tegen digitale plannen van de NPO

Het gebouw van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) op het terrein van het Mediapark in Hilversum. Foto ANP / Freek van Asperen

De programmamakers van de VPRO voeren actie tegen de digitale plannen van de NPO. Dit centraal bestuur van de publieke omroep wil de online activiteiten aan banden leggen. De VPRO’ers vinden dat een desastreus besluit en roepen de achterban op om ertegen te protesteren, onder het trefwoord #magdat. Om 12.00 uur is hiervoor een actiesite de lucht in gegaan: vpro.nl/magdat.

De NPO wil dat programma’s voortaan alleen worden bekeken op de centrale website npo.nl. Ze mogen niet meer op de eigen websites van de omroepen of de programma’s geplaatst worden, en ook niet op Facebook of Youtube. Ook moeten vele websites, zoals NPO Doc en NPO Geschiedenis, verdwijnen.

Van alle omroepen is de VPRO het meest actief op internet, met de volgende sites en portals:

VPRO: krankzinnig plan

Volgens Bella Boender, eindredacteur van vpro.nl en actiewoordvoerder, is dat een krankzinnig plan. Wanneer eigen sites en sociale media geen filmpjes meer mogen plaatsen, zal de NPO veel publiek mislopen.

“Je moet op internet de programma’s juist naar het publiek toe brengen, zoveel mogelijk verspreiden, delen en laten delen. Alleen zo kun je een divers publiek bereiken, vooral jongeren die geen reguliere tv meer kijken.”

Bovendien komt volgens haar de vrijheid van de omroepen en de programmamakers in de knel. De VPRO en de makers mogen niet meer over hun eigen programma’s beschikken. De maatregel past volgens Boender in een langere serie waarin de NPO meer de macht naar zich toetrekt, ten koste van de omroepen. Uit het manifest:

“De plannen van de NPO lijken slechts betrekking te hebben op de distributie van programma’s en de wildgroei aan websites. Maar in werkelijkheid is het een greep naar de macht.”

De restricties moeten deel gaan uitmaken van het Concessiebeleidsplan 2016-2020 van de publieke omroep. De NPO heeft het concept hiervan deze week naar de losse omroepen gestuurd. Tot 15 mei krijgen die de tijd voor een weerwoord. De omstreden digitale plannen zouden in het concept inmiddels al zijn afgezwakt. Op 15 juni moet het vijfjarenplan af zijn. Dan gaat het naar staatssecretaris Dekker (Media).

Lees ook in NRC Handelsblad: NPO online: minder, minder, minder (€)