Senseo gunt iederéén een intense padkoffie-ervaring

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Rondleiding in de Douwe Egbertsfabriek te Utrecht
Wie: Koffie-expert Solange Schermer en marketingmanager Mathieu Meyer

Voor wie een kopje koffie vooral een moment van ontspanning betekent moet eens in de Douwe Egberts fabriek gaan kijken. Van een relaxte sfeer is er geen sprake. Er móét vooral heel veel. Binnen de rode lijnen blijven! Altijd je hand op te leuning van de trap! Oordoppen in! Speciale schoenen aan! Helm op! Sieraden af!

Vijftig kopjes koffie per dag

Want er zou maar eens iets gebeuren. “Iemand heeft ooit een ring verloren in de fabriek”, vertelt koffie-expert Solange Schermer. “Toen lag de productie bijna een week stil.” Dat is een eeuwigheid in de fabriek waar de binnengekomen koffiebonen binnen vierentwintig uur gebrand, gemalen en verpakt worden. Nee, van ontspanning is hier geen sprake, hoeveel koffie-aroma je ook tegemoet komt.

“Als ik in de file sta ligt het productie proces stil”, roept Schermer boven het lawaai van de koffiemaalmachines uit. Schermer is degene die dag in dag uit de smaak en kwaliteit van de oerdegelijke Aroma Rood-koffie test. Belangrijk, want de Nederlandse koffiedrinker is gehecht aan zijn bakkie pleur (zwart, niet al te sterk en zo’n vier koppen per dag) – en die moet vooral altijd hetzelfde smaken. Daarom proeft Schermer dagelijks zo’n vijftig á zestig kopjes. Als er een gek smaakje aan zit moet de ‘blend’ van bonen worden aangepast.

Douwe Egberts, waar de nog immer populaire koffiepad gemaakt wordt

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Intense padkoffie-ervaring

Naast de filterkoffie worden er in de fabriek ook de koffiepads voor het illustere Senseo-apparaat gemaakt. Zijn er nog mensen die Senseo drinken dan?

Jawel dus. Veel zelfs. Volgens de Douwe Egberts statistieken heeft één op de twee huishoudens een Senseo-apparaat. Maar toch, bij het woord ‘senseokoffie’ wordt vaak ook het begrip ‘slootwater’ aangehaald. Geheel onterecht volgens marketingmanager Mathieu Meyer.

“Alleen hoog opgeleide randstedelingen hebben een minder positief beeld van Senseo. In de provincie is iedereen er nog razend enthousiast over.”

Toch mag het imago wat opgepoetst worden. Dus wordt Senseo dit voorjaar “zwaar crossmediaal geherlanceerd” - in de woorden van Meyer. Met dingen als een “intense padkoffie-ervaring”, “verse melk variatie” en “tailor-made roasting”. Daar hoort natuurlijk een filmpje bij waarin mooie mensen rolschaatsen, met steentjes over het water keilen, hinkelen en dansen. “Follow your senses”, is de boodschap.

Meyer voelt zich genoodzaakt dat nog even toe te lichten. “Senseo drukt je niet in een hokje”, verklaart hij met een stalen gezicht “Je mag van Senseo kiezen wie je bent.”

Wij willen George Clooney zijn.