Museumweek met pronkstukken als DAF

Het Museumweekend is tot Museumweek gepromoveerd en begint zaterdag. ‘Ons echte goud’ is het thema. 450 musea doen mee.

Een van de vele pronkstukken uit de Museumweek van 18-26 april : de Daf 33 uit het Dafmuseum Eindhoven.

Het succesrijke Museumweekend wordt na 33 jaar een Museumweek. Een week van maar liefs negen dagen, met niet één maar twee weekends. Morgen, zaterdag 18 april gaat die lange week van start. 450 musea doen mee. Doel is niet-museumbezoekers trots te maken op nationale kunstschatten.

Dankzij een sponsorbijdrage van 1,3 miljoen euro van de Bank Giro Loterij pakt de organisator Museumvereniging uit, onder de strijdkreet ‘Ons échte goud’. Dat gebeurt onder meer met tv-commercials, een bijlage in De Telegraaf, dagelijkse uitzendingen op Radio Veronica en zeven grote,‘live-events’ in het hele het land. Op pleinen in zeven steden buiten de Randstad worden opgeblazen lokale museumpronkstukken getoond. Vanochtend is de eerste onthuld: het gouden mesheft in de vorm van Eva op de Markt in Middelburg. Van zaterdag 18 april tot en met donderdag 23 april volgen verrassingsbeelden op achtereenvolgens het Lieve Vrouwe Plein in Maastricht, de Korenmarkt in Arnhem, de Plantage in Kampen, de Haven van Hoorn, het 18 Septemberplein in Eindhoven en de laatste onthulling is donderdag op de Lange Pijp in Leeuwarden.

Jan Driessen, directeur van Q&A Communicatie, is mede- bedenker van de campagne. Het Museumweekend trok de laatste jaren meer dan een miljoen bezoekers.

Waarom een succesformule veranderen?

„Het succes smaakte niet alleen naar meer, maar ook naar net iets anders. Toen Mirjam Moll van de Museumvereniging in december bij me kwam, was al beslist dat het een week zou worden, mikkend op niet-museumbezoekers. We willen het grote publiek duidelijk maken dat onze kunst en ons erfgoed ons échte goud is. Die culturele rijkdom laat zien waar we vandaan komen, en waar we naartoe gaan. Een belangrijke boodschap in een wereld waarin geld verafgood wordt.”

Hoe lok je niet-museumbezoekers naar musea?

„Niet met een bijlage in uw krant; NRC-lezers bezoeken al musea. En evenmin met een reguliere advertentiecampagne. Communicatie alleen met woorden werkt steeds minder. Je moet verrassen, confronteren, nieuwsgierig maken. Tijdens de Museumweek gaan we kunst letterlijk naar de mensen brengen. Zeven dagen lang belichten we dagelijks een andere verborgen kunstschat uit een regionaal museum, steeds op een andere locatie, steeds met een spectaculair live- event.”

Waarom doet u zo geheimzinnig over die evenementen?

„We willen nieuwsgierig maken. Ik kan wel iets verklappen. We gaan in Zeeland van start, met een 23 meter hoog opgeblazen gouden kunstvoorwerp. Het wordt echt opzienbarend. Xsaga, het eventbureau dat ook de festiviteiten rond het koninklijk huwelijk en de opening van het Rijksmuseum organiseerde, verzorgt de evenementen.”

Zijn de rijen voor Rothko, Rembrandt en Matisse al niet lang genoeg?

„We doen dit niet voor de grote musea in de Randstad, maar voor die andere 450 musea.”

Wanneer is de week geslaagd?

„Als wordt gepraat over de verhalen die we gaan vertellen. En als onder brede lagen van de bevolking een trots gevoel over onze kunstschatten ontstaat.”