Is de Nieuwe Revu nog te redden?

Beeld NRC Q

Tien hoofdredacteuren in vijftien jaar, en geen van allen stopten ze de vrije val van Nieuwe Revu. Marijn Schrijver (28) is de volgende die het gaat proberen. Schrijver, drie jaar verbonden als freelancer aan het mannenblad, volgt Erik Noomen op, die na drie jaar opstapte als hoofdredacteur. ‘Zijn’ eerste Revu ligt nu in de winkel.

Hoewel Nieuwe Revu vaker jonge hoofdredacteuren aanstelt, is Schrijver de jongste ooit. Wat zijn zijn plannen voor het blad?

1. Serieuzer

“Ambitieloze artikelen wilden er nog wel eens doorheen sijpelen.”zegt adjunct Casper Sikkema. Een stuk over zuipen op Terschelling kan vanaf nu bijvoorbeeld echt niet meer. “De doelgroep is minimaal 35. We moeten van quarter- naar midlifecrisis.” Schrijver: “We hebben een tietenimago, terwijl er geen tieten in staan.”

Schrijver benadrukt dat het rebelse karakter blijft, net als het wantrouwen naar alles met macht. “Het is geen geheim dat we geen fan zijn van het koningshuis of religie, maar we bedrijven objectieve journalistiek. We zijn er niet voor de PVV-tokkie of D66-lul.”

2. Meer ruimte, minder verhalen

Eindredacteur Niek Stolker merkt de nieuwe koers van de hoofdredactie al. “Het is minder hapsnap en er worden beter keuzes gemaakt.” Meer ruimte voor minder verhalen. De pijler ‘sport’ krijgt direct vorm met een verhaal over het “slechtste voetballand ter wereld” Bhutan, dat maar liefst negen pagina’s in beslag neemt. Misdaad, seks en drugs blijven, maar worden teruggeschroefd.

Of het gaat helpen? De oplage halveerde in de jaren tachtig en negentig naar 110.000 exemplaren en daalde daarna nog sneller.

Uitzicht op de bajes

In juli 2014 kocht uitgever Pijper Media Nieuwe Revu – samen met Panorama en Playboy – van Sanoma voor een onbekend bedrag. Bijna de volledige vaste redactie stapte op. Functies werden wezenlijk anders door de intensievere samenwerking met Playboy en Panorama. De bladen verhuisden naar een klein kantoor op een bedrijventerrein aan de rand van Amsterdam, met uitzicht op de Bijlmerbajes en blote vrouwen aan de muur.

revucoverPijper Media wil dat Nieuwe Revu zich meer onderscheidt van Panorama. Dat betekent minder misdaad voor Nieuwe Revu, maar kom daar maar eens om met de auteur van bestseller Mocro Maffia als hoofdredacteur. Het coververhaal over liquidatieverdachte Hamza B. strekt zich uit over zes bladzijden. Sikkema: “Onze misdaadverhalen zijn analytischer dan die van Panorama. Zij, hoe zeg ik dat, houden minder afstand.”

Fidel Castro

Dikkere nummers, luxer papier en specials zijn weer bespreekbaar. Bovendien belooft de uitgever een betere, en duurdere, plek in het schap. Onder Sanoma is nauwelijks geïnvesteerd in sales. De advertenties in het 68 pagina’s dikke weekblad zijn op één hand te tellen, inclusief reclame voor kortingsacties van Playboy en Nieuwe Revu zelf.

Schrijver heeft er vertrouwen in, al heeft hij overwogen in zijn Twitterbio “de laatste hoofdredacteur van de Nieuwe Revu” te vermelden, zei hij tegen Villamedia. Maar goed: “We zijn vaker doodverklaard dan Fidel Castro.”