Geef die bond toch op zijn blote evaluatiedonder

Ik was in de christelijke boekwinkel. Het was er mooi en rustig. Het onberispelijk gestreken rood-wit-blauw lag fraai gedrapeerd aan de rand van de uitstaltafel oorlogsboeken, waarop ik het seculiere koffietafelboek Het 40-45 boek herkende. Op de tafel ernaast lagen grote stapels Woordzoekers en andere puzzelboeken, strak in het gelid als de heilige boeken van een nog onontdekte religie. Verder kasten aan alle muren, vol boeken die in net wat steviger kaft gebonden zijn dan in standaard boekwinkels. Er bleek een bloeiend genre christelijke zelfhulp te zijn met titels als Hot issues over, ja inderdaad, het grote to-do-or-not-to-do in relatie tot het huwelijk.

Ik vond een uitgave van Opstanding van Tolstoj, maar verder zat er tussen al die honderden titels geen enkel boek dat ik kende uit het reguliere aanbod. Ja, een handvol delen uit de Grijze Jager-reeks die mijn zoon leest, volgens mij omdat er evenveel bloed in vloeit als in het Oude Testament (wat mijn kinderen ook een geweldig boek vonden). Wel was er een mooi uitgegeven dagboek van de Duitse liedjesschrijver Jochen Klepper (1903-1942) die terwijl de nazi’s op hem en zijn joodse vrouw joegen zich staande probeerde te houden met Bijbelcitaten en al te menselijke dilemma’s als de vraag wat ijdeler is: bezoek ontvangen of juist mensen buiten de deur houden.

Thuis las ik dat de christelijke boekhandel een beroerde maand maart achter de rug heeft: ondanks Joke Verweerds cadeauboek Vindersloon van de Week van het Christelijke Boek bleef de omzet 6,9 % achter bij die van vorig jaar. (Overigens wordt het christelijke geschenkboek vaker wél dan niet door een vrouw geschreven.) En dat net nu de gewone Boekenweek met een stijging van 6,8 % juist weer eens een succes was.

Tenminste: als dat een succes is, want daarover heerst inmiddels verwarring, ook al omdat de Boekenweek niet voor alle winkels meer verkoop bracht dan vorig jaar. De Koninklijke Boekverkopersbond eiste deze week terstond een betere definitie van ‘succes’. Serieus: ‘De KBb is er groot voorstander van dat vooraf criteria worden bepaald voor het succes van een campagne. En dat we met elkaar de juiste verwachtingen en doelstellingen creëren die in de evaluatie besproken worden.’ Dit is niet de column om in te gaan vloeken, maar je zou de branchemanagers een pak op hun blote evaluatiedonder willen geven. Hier dreigen honderden arbeidsuren wegvergaderd te worden met als voorspelbaar resultaat het besluit dat er voortaan met iedereen rekening gehouden moet worden bij de organisatie van de Boekenweek. Hierbij de aanbevelingen van mijn drie minuten geleden opgerichte eenmanscommissie aangaande de toekomst van het boekenvak: ‘Ga toch boeken verkopen!’

De definitie van succes? Dat het volstrekt onmodieuze De wolkenridder van M.M. Schoenmakers tóch ineens op nummer 52 van de Bestseller 60 staat. De God van Nederland bestaat.