De platenlabels zijn ijzersterk, maar sommige muzikanten gaan hun eigen weg

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De muziekbranche is in beweging - een understatement van formaat, nu zangeressen ruzie maken met Spotify terwijl de muziekstreamingdiensten ons luistergedrag overhoop hebben gegooid. Forbes kijkt naar al die beweging en met name naar een diverse groep succesvolle muzikanten die weigert zaken te doen met de grote platenlabels.

De bekende labels hebben hun grip op de muziekwereld vergroot door te investeren in kleine nieuwe bedrijven, startups die muziek op nieuwe manieren naar de liefhebbers brengen. Dat staat sommige zangers en zangeressen tegen. Forbes noemt Amanda Palmer, John Oates, Lindsey Stirling, Hanson en de Wu-Tang Clan. Palmer:

“Net als de meeste kunstenaars heb ik er een grondige hekel aan als anderen me vertellen wat ik wel of niet mag.”

Gaat Yahoo naar Facebook?

Yahoo zit al een tijdje in zijn maag met de search partnership die Yahoo met Microsoft heeft. De samenwerking uit 2009 was bedoeld om Google een beetje onder de duim te houden. Begrijpelijk idee, de werkelijkheid pakte anders uit.

Die deal wordt nu aangepast. Yahoo wil de vrijheid hebben om zich in de belangrijke online zoekbusiness te binden aan andere partners. Zoals Google, vermoeden sommige analisten.

Volgens Quartz is er nu ruimte ontstaan voor een onverwachte, interessante samenwerking: tussen het ploeterende Yahoo en het machtige Facebook. ‘Google, pas op’, hoopt Yahoo gauw serieus te kunnen zeggen.

Iedereen aan de e-sigaret

De tabaksfabrikanten verdienen hun grote geld nog niet met e-sigaretten. Maar het gaat wel die kant op. Het aantal jonge e-smokers is zo snel gestegen dat de verkoop van deze vorm van nicotine nu de verkoop van alle andere tabaksproducten overstijgt - inclusief gewone sigaretten.

Dit tot ergernis van Tom Frieden, de gezondsheidstsaar van de regering-Obama:

“We willen dat ouders weten dat nicotine gevaarlijk is voor kinderen van elke leeftijd, of het nu een e-sigaret, waterpijp, sigaret of sigaar is.”

Dat tabak in alle vormen het goed blijft doen, hoeft niet echt te verbazen. De branche geeft elk jaar ruim negen miljard dollar uit aan marketing, waarbij vooral de jongste rokers aangesproken worden - zij die nog vele jaren hebben om verslaafd te zijn, of ‘te genieten’, zoals de industrie het formuleert.