De nieuwe films van deze week op een rij - welke zijn de moeite waard?

Bioscoopzaal. Foto ANP / Lex van Lieshout

Welke films gaan deze week in première en zijn ze het kopen van een bioscoopkaartje waard? Deze week: De Notenkraak, Lilting, Run All Night, Les Héritiers en La famille Bélier en volgens de NRC-recensenten zijn ze allemaal “best wel oké”.

De Notenkraak ★★★☆☆

De animatiefilm De Notenkraak biedt twee ‘heist-films’ – films die draaien om een spectaculaire diefstal– voor de prijs van één. Een dievenbende gebruikt een notenwinkel als dekmantel om de kraak van een bank voor te bereiden, waarbij de geldzakken van de bank vervangen worden door met noten gevulde zakken. Volgens NRC-recensent André Waardenburg iets te veel nuts-grapjes, maar de vormgeving maakt een hoop goed:

“De Notenkraak ziet er mooi uit, al zullen jonge kinderen dan weer schrikken van drie enge, schurftige ratten die een paar keer hun opwachting maken.”

Filmsite IMDb waar 110 mensen de film beoordeelden, kwam uit op 3 sterren.

Filmwebsite Filmtotaal vindt ook dat de visualisatie goed gelukt is, maar het ontbreekt aan diversiteit:

“De makers van digitale animatiefilms (in het algemeen, maar De Notenkraak in het bijzonder) moeten echt eens wat meer inspiratie krijgen bij de vormgeving van hun personages.★★☆☆☆”

Bekijk hieronder de trailer van De Notenkraak:

Lilting ★★★☆☆

Herinnering en vergeetachtigheid liggen dicht bij elkaar in Lilting, het intelligente, semi-autobiografische debuut van de Engels-Cambodjaanse filmmaker Hong Khaou. De film richt zich op de relatie tussen een oudere Chinees-Cambodjaanse vrouw in Londen, die geen woord Engels spreekt, en een jonge Engelsman die allebei om een verloren geliefde treuren. Haar zoon en zijn minnaar. Volgens NRC-recensent Dana Linssen is de film gezien het bedrag dat beschikbaar was - 200.000 euro - best goed geworden:

“Met die geringe middelen is Lilting toch een heel volwassen film geworden. De acteurs weten emotioneel intense rollen neer te zetten.”

Recensiewebsite Rotten Tomatoes waar 41 mensen de film beoordelen, geeft de film 3,5 ster.

De recensent van Trouw is enthousiast over Lilting:

“De film laat erg goed zien hoe twee totaal verschillende zielen omgaan met de dood.★★★★☆”

De recensent van de Volkskrant ontvangt de film positief:

“In kalm tempo ontvouwt de debuterende Cambodjaanse regisseur en scenarist Hong Khaou een driehoeksdrama over rouw en liefde, waarin hij behendig verschillen tussen generaties en culturen vervlecht tot een klein, sensitief en tegelijk keurig afgerond verhaal.★★★☆☆”

Bekijk hieronder de trailer van Lilting:

Run All Night ★★★☆☆

Liam Neeson speelt Jimmy ‘The Gravedigger’, gewezen huurmoordenaar van de Ierse maffia in New York, nu dronken en verteerd door schuld. Tot zijn van hem vervreemde zoon Michael in het vizier belandt van Danny, het verrotte zoontje van zijn enige vriend, bendebaas Shawn. En zo komt de draaimolen van wraak en vergelding in beweging en keren politie en maffia zich tegen vader en zoon, die op de vlucht een boel hebben uit te praten. Volgens NRC-recensent Coen van Zwol is de film dynamisch goed gemonteerd, maar blijft Neeson maar sjokken:

“Hij rent, of laten we zeggen, stommelt en sjokt, wel erg gemakkelijk uit politiefuiken. Een hele nacht rennen lijkt echt te veel gevraagd.”

Filmsite IMDb waar 157 mensen de film beoordeelden, kwam uit op 3,5 ster.

Volgens de recensent van de Volkskrant is er weinig plezier in Run All Night te bekennen:

“Wat volgt oogt even vermoeid en verfomfaaid als Neesons personage; plezier is in dit gewelddadige type cash-in-film helaas niet te bekennen. Treffend verwoordt Neeson de malaise: ‘Doe wat extra suiker in je koffie, dit wordt een lange nacht.★★☆☆☆”

De recensent van Trouw is ook zuinig met het uitdelen van sterren:

“Run All Night is een dertien-in-een-dozijn film die een halve nacht duurt.★★☆☆☆”

Bekijk hieronder de trailer van Run All Night:

Les héritiers ★★☆☆☆

Geschiedenislerares Guéguen staat al meer dan twintig jaar met veel bevlogenheid voor de klas. Als ze een voor een zeer moeilijke klas terecht komt laat ze hen een project doen over de kinderen die omkwamen bij de Holocaust. Volgens NRC-recensent Coen van Zwol is de film goed, maar blijven sommige hoofdstukken onbehandeld:

“Les héritiers, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, is hartverwarmend, maar veegt ook conflicten – islamitisch radicalisme, antisemitisme – onder het tapijt. Ga rustig slapen, Anne Guéguen en de Holocaust temmende banlieue.”

Filmsite IMDb waar negen mensen de film beoordeelden, kwam uit op 3,5 ster.

Bekijk hieronder de trailer van Les héritiers:

La Famille Bélier ★★★☆☆

In La famille Bélier is het leven nog intiem, knus en kleinschalig. Paula is een puber en het enige gezinslid dat kan horen en spreken in een boerenfamilie: haar vader, moeder en broertje zijn doof. Zij is de verbinding met de buitenwereld. Hoe moet dat verder met het gezin als Paula haar zangtalent ontdekt en auditie wil doen voor een zangopleiding in Parijs? Volgens NRC-recensent Peter de Bruijn is het een “simpele film over het platteland”, maar werkt het wel:

“Simpel of niet, het werkt. Zakdoeken mee voor de grote emotionele climax waar de film naartoe werkt.”

Filmsite IMDb waar 38 mensen de film beoordeelden, kwam uit op 3,5 ster.

De recensent van de Volkskrant vindt de film goed, maar niet te vergelijken met Intouchables:

“De pogingen om dat succesrecept te herhalen, krijgen zo langzamerhand iets wanhopigs; elke film die het in de Franse bioscopen goed doet, wordt over de grens aangekondigd als ‘De nieuwe Intouchables’. ★★★☆☆”

De recensent van Trouw ziet wel de vergelijking met Intouchables:

“Inhoudelijk lijken de films op elkaar. Het draait in beide films om mensen met een handicap.★★★☆☆”

Bekijk de trailer van La Famille Bélier hieronder: