Omzet Unilever groeit flink door gunstige euro, stijging 12 procent

Het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Foto ANP / Lex van Lieshout

De omzet van voedings- en verzorgingsmiddelenproducent Unilever is in het afgelopen kwartaal flink gegroeid vergeleken met vorig jaar. Dat blijkt uit een tussentijds verslag van het bedrijf, bekend van merken als Dove, Axe, Lipton, Becel en Magnum.

Welke merken beheersen jouw leven het meest? Doe de quiz op NRC Q.

opbrengst: 12,8 miljard

Unilever zette voor 12,8 miljard euro aan opbrengsten in de boeken, een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar. De onderliggende omzetgroei bedroeg 2,8 procent. Het bedrijf met 174.000 werknemers profiteerde van de voor Unilever gunstige ontwikkeling van de euro ten opzichte van de dollar.

Topman Paul Polman:

Twitter avatar Unilever Unilever News CEO Paul Polman: An improvement in underlying sales despite continued challenging trading environment in many parts of the world

Wisselkoerseffecten

Vorig jaar waren de wisselkoerseffecten juist ongunstig voor Unilever. Doordat de euro relatief duur was, hield het concern in die periode minder geld over wanneer het de omzet uit niet-eurolanden omwisselde. De inkomsten over het gehele jaar daalden – vooral daardoor – met 2,7 procent naar 48,4 miljard euro. Ook de omzet was iets lager dan de vooraf gesproken analisten hadden verwacht. Topman Paul Polman verwachtte niet dat de resultaten heel veel beter zouden worden. Vooral in de eerste maanden van 2015 ging hij uit van zwakke resultaten.

Onder analisten werd driftig gespeculeerd over of Unilever de voedingsmarkt op termijn zou gaan verlaten. Begin 2014 verkocht het al zijn snackworstjesafdeling, bekend van onder meer BiFi.

Lees ook op NRC Q: Unilever heeft miljarden klanten, maar ze geven steeds minder uit en De magie van Unilever is weg, ondanks Dove, Axe en Magnum.