Fries Museum wint Museumprijs

Koningin Maxima tijdens de opening van het nieuwe Fries Museum. Foto ANP / Royal Images / Catrinus van der Veen

Het Fries Museum heeft de BankGiro Loterij Museumprijs 2015 gewonnen. Met 40 procent van de publieksstemmen laat het Fries Museum de twee andere genomineerden, het Zeeuws Museum in Middelburg (32,3%) en het Amsterdam Museum (27,6%), achter zich. Via internet kon het publiek van 10 maart tot en met 12 april stemmen op de drie genomineerden. In totaal brachten ruim 71.000 mensen hun stem uit, een recordaantal sinds 2009.

Ieder jaar staat een andere museumcategorie centraal. Dit jaar is de prijs van 100.000 euro uitgereikt aan het streek- of stadhistorisch museum dat het verhaal van de stad of streek op de meest aantrekkelijke manier weet te vertellen. De vakjury nomineerde het Fries Museum , omdat de “presentatie van de collectie vernieuwend en origineel is, door bijzondere combinaties van herkenbare en minder bekende verhalen.” In het museum zijn onder andere een tentoonstelling over Mata Hari en Oud Geld – samengesteld door journalist en presentator Jort Kelder – te zien.

Betrekken bij geschiedenis

Het nieuwe gebouw van het Fries Museum werd in 2013 geopend en is sindsdien bezocht door 110.000 bezoekers. “We zijn ongelooflijk blij en ‘grutsk’”, aldus directeur Bak over de museumprijs.

“We voelen ons heel vereerd dat zoveel Friezen op ons gestemd hebben. Sommige mensen hebben zelfs hun hele familie- en vriendenkring opgeroepen.”

Het prijzengeld zal worden ingezet voor een bijzonder project om Friezen actief te betrekken bij hun eigen geschiedenis.

Grutte Piet

Om stemmen te winnen, zette het Fries Museum een media-actie op. Het museum vermengde het verhaal van Friese vrijheidsstrijder Grutte Pier met een beetje fictie door te berichten dat een Amerikaan, een zogenaamde nazaat van de strijder, het zwaard van Grutte Pier opeiste. De Friezen plaatsten als reactie videoberichten op allerlei sociale media, waarin ze verklaren dat het zwaard in Friesland thuishoort en het sjibbolet ‘Buter, brea en griene tsiizen’ uitspreken. De berichtgeving bereikte volgens het museum meer dan 140.000 mensen.

Het Zeeuws Museum riep Zeeuwen en fans van Zeeland op om te stemmen via sociale media met de leus ‘Stem Zeeland, Stem Zeeuws’ en zette lokale ondernemers in. Het Amsterdam Museum zette 23 redenen op een rij om op het Amsterdam Museum te stemmen, met de slogan ‘Stem Amsterdams’. Op de lijst staan de gratis museumstraat, de verkiezing voor de beste Amsterdamse voetbaltatoeage en het Kleine Weeshuis.

De Museumprijs wordt sinds 1990 uitgereikt. De organisatie is sinds 2007 in handen van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Museumvereniging. Vorig jaar won het Klok & Peel Museum Asten de prijs, in 2013 het Joods Historisch Museum in Amsterdam.