Een blik waardig: het ingenieuze ontwerp van een frisdrankblikje

Per jaar worden er meer dan een half biljoen aluminium frisdrankblikjes geproduceerd. De schappen staan er vol mee en de keus in smaak en merk is groot. Toch zijn de afmetingen en de vorm van de blikjes nagenoeg allemaal identiek. Waarom?

Bill Hammack, bekend van zijn YouTube-filmpjes waar hij stil staat bij de totstandkoming van alledaagse producten, legt in elf minuten uit waarom een frisdrankblikje is zoals het is. Want waarom drinken we niet uit ronde blikjes, dan wordt namelijk het minst aluminium gebruikt. Of uit een vierkant blikje, want dan kan er tijdens transport meer frisdrank in de vrachtwagen. Hammack geeft het antwoord:

‘Een klein technisch wonder’

Hammack noemt het frisdrankblikje een “klein technisch wonder” dat al decennia bijna onveranderd is gebleven. In de jaren zestig werden de blikjes ook al geleverd met een lipje om het te openen, maar dat kwam los zodra het gat gecreëerd was. Niet erg handig, want de lipjes werden veelal op straat gegooid. Het probleem werd verholpen en door de jaren heen slonk de diameter van een frisdrankblikje met zes millimeter. In aluminium opbrengsten lijkt dat verwaarloosbaar per blikje, maar met een productie van een half biljoen stuks per jaar, bespaart dat meer dan negentig miljoen kilo aluminium per jaar.

Kijkje in de keuken

Het televisieprogramma How It’s Made gaf al eerder een inkijkje in de wereld van de frisdrankblikjes. Alles wat Hammack uitlegt, wordt in onderstaand filmpje in praktijk gebracht. Van stuk aluminium tot eindproduct: