Rotterdam wil de toeristen van Amsterdam best overnemen

Foto NRC

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De presentatie van de jaarcijfers van Rotterdam Partners
Wie: Ron Voskuilen, algemeen directeur van Rotterdam Partners, Maarten Struijvenberg, wethouder Werkgelegenheid en Economie, Roel Venema van FlyOverHolland en Richard van der Pluym, senior manager bij EY Accountants

Oké, oké. Amsterdam is nog altijd de toeristenmagneet van Nederland, geeft Ron Voskuilen, algemeen directeur van Rotterdam Partners, schoorvoetend toe. Al zijn ze in 020 volgens hem vooral bezig met het managen van het tevéél aan toeristen. “Laat ze maar hier komen”, roept Voskuilen. “Rotterdam is geschikt voor de mainstreamtoerist maar ook voor de hipsters.”

Internationale aandacht

Toch heeft Rotterdam geen gebrek aan toeristen. Er werden in 2014 bijna anderhalf miljoen hotelovernachtingen geboekt, een stijging van ruim achttien procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Misschien komt dat doordat Rotterdam veel internationale aandacht heeft gekregen. De stad schopte het tot de toptien in de ‘places to go to in 2014’-lijst van The New York Times én stond in de steden-toptien van de Roughguides.

Maar Rotterdam wil niet alleen voor toeristen interessant zijn. Wethouder Werkgelegenheid en Economische Zaken Maarten Struijvenberg wil ook dat meer ondernemers zich in de stad vestigen. “Vooral voor start-ups moet er een goede voedingsbodem gecreëerd worden. Zij dragen bij aan het imago van Rotterdam als hippe werkstad.”

Roel Venema en Richard van der Pluym zijn dol op Rotterdam

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

 Belastingparadijs

FlyOverHolland, de start-up van Roel Venema, zou er wel eens zo een kunnen zijn. Ze zijn net twee weken in de lucht, letterlijk en figuurlijk, want ze vliegen rondjes over Rotterdam. Leuk voor de rijke toerist of voor de Rotterdammer die zijn stad weleens vanaf een hoogte van vijfhonderd meter wil zien. Ze zijn hard op zoek naar klanten.

“Hebben jullie al een goede accountant?”, Richard van der Pluym van Ernst&Young trekt zijn visitekaartje. Bij het accountancy-bedrijf zijn ze óók altijd op zoek naar nieuwe klanten. Volgens Van der Pluym is Rotterdam de ideale plek om je te vestigen. Alhoewel, bij nader inzien maakt de stad toch niet zo veel uit. “Het gaat vooral om Nederland. Joh, zoveel fiscale voordelen.”