India groeit harder dan China denkt het IMF

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Voor de eerste keer in zestien jaar zal India harder groeien dan China, voorspelt het Internationaal Monetair Fonds bij monde van hoofdeconoom Olivier Blanchard op de jaarlijkse voorjaarsvergadering in Washington. De Financial Times heeft een stuk.

Het IMF verwacht dat China dit jaar met 6,8 en volgend jaar met 6,3 procent zal groeien, terwijl India in beide jaren met 7,5 zal groeien.

India profiteert van een nieuw economisch elan onder de hervormingsgezinde premier Narendra Modi terwijl China na jaren van onstuimige groei het rustiger aan doet. China wil voor groei minder afhankelijk worden van grote infrastructuurprojecten en vastgoed en zich meer richten op technologische hoogwaardige bedrijven.

Alibaba wil meer met gezondheidszorg doen

Internetbedrijf Alibaba wil Tmall, de online-apotheker, omkatten tot een beursgenoteerd gezondheidszorgbedrijf. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Alibaba hoopt dat de Chinese autoriteiten over niet al te lange tijd toestaan dat medicijnen op recept verhandeld mogen worden online. Momenteel verkoopt Tmall eenvoudige medicijnen, contactlenzen en wat medische apparatuur.

Om van Tmall een beursgenoteerd bedrijf te maken, moet Alibaba een ingewikkelde exercitie ondergaan waarbij het tussen dochterbedrijven aandelen en geld heen en weer schuift.

Inkt voor televisies en smartphones lucratief voor DIC

Er zijn van de bedrijven waar je als gemiddelde consument nog nooit van hebt gehoord, maar die goed geld verdienen met ons koopgedrag. Het Japanse DIC is zo’n bedrijf. De Nikkei Asian Review heeft een stuk.

Het inkt- en chemiebedrijf zag de omzet in de eerste drie maanden van het jaar toenemen met 6 procent tot 10 miljard yen ofwel circa 79 miljoen euro. Vooral de verkoop van inktpigment voor smarthpones en TV-schermen deed het goed, net als speciale plakband dat gebruikt wordt voor de assemblage van elektronica.

De divisie die verf maakt voor Japanse huizen en inkt voor drukkerijen deed het minder goed.