“Ik was een geweldige docent, maar ik was ook continu high”

Paracetamoltabletten. Foto ANP / Lex van Lieshout

“Ik was een geweldige docent en hield van mijn baan. Maar ik was ook continu high”, zegt de Amerikaan Jason Smith aan het begin van de longread ‘Bekentenissen van een drugsverslaafde middelbare schooldocent‘.

Smith geeft les op een middelbare school, maar om überhaupt uit bed te komen elke ochtend, is hij afhankelijk van een hoge dosis Norco (zeer sterke pijnstiller) en Fentanyl (vergelijkbare werking als morfine, maar dan sterker).

In het jaar dat hij high lesgeeft, is hij 26 jaar. In dit verhaal vertelt hij hoe het hem is gelukt om deze baan te krijgen, hoe het is om high voor de klas te staan en waarom hij zijn gevoelens probeert uit te schakelen met pillen.

Solliciteren onder invloed

Voor het sollicitatiegesprek neemt Smith een grote hoeveelheid verdovende middelen in met een slok blauwe Gatorade. Hij wordt aangenomen als docent Amerikaanse geschiedenis op een middelbare school in Noord-Californië.

“De school hield van me. In het begin. Mijn mentordocent noemde me een natuurtalent.”

Hij leert zijn leerlingen om kritisch te zijn en ziet het als zijn plicht om ze bij te brengen om argwanend te zijn. Ondertussen draagt hij pleisters met vier keer de voorgeschreven dosis Fentanyl onder zijn trui. En een paar strips met Norco-pillen in zijn achterzak - voor tijdens de lunchpauze.

Leven met een geheim

Het interessante aan het verhaal is niet zozeer zijn drugsverslaving, maar juist het verhaal eromheen: Smith werkt pas een paar maanden op de school en toch neemt de ene na de andere leerling hem in vertrouwen. Hij wordt geconfronteerd met intens persoonlijke verhalen - een jongen vertelt dat hij homo is, een meisje dat ze is verkracht.

Het hebben van een geheim is herkenbaar voor Smith, in die zin voelt hij ook verwantschap met die getroebleerde leerlingen, maar toch kan hij er niet voor ze zijn. Hij kan niet omgaan met de pijn die de bekentenissen teweegbrengen. In plaats van de leerlingen te helpen, gaat hij naar de wc om een zooitje extra Norco-tabletten in te nemen.

Als in één week een derde student zich aandient met een ernstig probleem, neemt Smith een besluit. Lees zijn verhaal en ontdek tot welke conclusie hij komt. Waarom kiezen scholieren ervoor om juist hem in vertrouwen te nemen?