Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste verhalen in andere media vandaag?

Kinderen opvangen terwijl hun ouders werken is kennelijk een fraudegevoelige activiteit. De Belastingdienst heeft bij ruim dertig gastouderbureaus fraude ontdekt. De bureaus declareerden meer uren dan ze werkelijk maakten. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

Hoeveel geld er met de fraude is gemoeid is onduidelijk. Een gastouderbureau uit Den Haag gaf voor ruim twee miljoen euro aan valse kinderopvangtoeslagen op bij de Belastingdienst.

De drie eigenaren van het bureau zijn aangehouden en er is beslag gelegd op een auto en bankrekeningen.

Halfords te lang verwaarloosd vindt Halfords

Voormalige eigenaar Macintosh Retail heeft Halfords (fiets- en autobenodigdheden) jarenlang verwaarloosd tot en met het faillissement in 2014. Dat zegt Peter Verveen, commissaris van Halfords na de doorstart, in de Telegraaf.

Het was volgens commissaris Verveen vooral een slechte zet om het toen succesvolle BelCompany apart te verkopen. Het was slimmer geweest als Macintosh Halfords toen mee had verkocht. Geïnteresseerden daarna vonden de prijs die Macintosh wilde hebben te hoog.

Na het faillissement is Halfords doorgegaan als een groep van ruim twintig franchisenemers die eigenaar werden van de filialen.

Amsterdam moet aan de elektrische bus

Over een decennium moeten alle stadsbussen in Amsterdam een stekker hebben. Vervoerbedrijf GVB wil dat alle bussen zonder uitstoot rondrijden. Ook moeten veel van de pontjes op het IJ elektrisch zijn. Dat schrijft de Volkskrant vandaag op de voorpagina.

De plannen van het GVB zijn gisteren door het Amsterdamse college van burgemeester en wethouders goedgekeurd.

De Amsterdamse plannen zijn baanbrekend. Geen enkel ander vervoerbedrijf is zo ambitieus, vindt ook Amsterdam zelf. “Met dit plan nemen wij afscheid van symbolen en pilots of kleinschalige projecten. We hebben besloten het gewoon te doen, dus niet eerst experimenteren met vijf bussen, maar een volledige uitrol”, zegt duurzaamheidswethouder Abdeluheb Choho (D66) in de Volkskrant.

Het project gaat wel wat kosten. Een elektrische bus kost gemiddeld drie tot vier ton, vergelen met ruim twee ton voor een dieselbus. Ook zal het GVB waarschijnlijk meer bussen nodig hebben omdat elektrische bussen vaker in het stopcontact moeten.