Dat logo van Hillary, kon dat echt niet anders? Hier zijn de alternatieven

Hillary Clinton praat over haar boek Hard Choices: A Memoir bij de George Washington University. Foto EPA / Michael Reynolds

Hillary Clinton heeft zeven jaar gehad om zich voor te bereiden op haar campagne om de presidentskandidaat voor de Democraten te worden. Dan zou je denken dat alles piekfijn is voorbereid. En dat is ook zo. Maar dat logo van haar, had dat echt niet anders gekund?

Het probleem van Clinton was in 2008 - toen ze uiteindelijk in de voorverkiezingen verloor van Barack Obama - dat haar kandidatuur én verkiezing tot president te onontkoombaar leken. Ze werd gepresenteerd als ‘Hillary de Onvermijdelijke’, en juist daarom verloor ze van Barack Obama, schreef onze correspondent in de VS, Guus Valk, maandag in NRC (€).

Juist nu de tegenstand minimaal lijkt, moet ze doen alsof ze er echt voor moet knokken.

De campagne moet niet lijken op een kroningsritueel, schrijft Guus Valk. Niet voor niets probeerde ze in haar eerste campagnefilmpje de ‘gewone Amerikaan’ aan te spreken.

“Gewone Amerikanen willen een kampioen. Ik wil die kampioen zijn. U bent aan de beurt.”

Misschien koos ze daarom voor een nogal ‘gewoon’ logo: een blauwe H met een rode pijl naar rechts. Actualiteitensite Vox verzamelde een paar van de minder enthousiaste reacties:

Twitter avatar massfubar The Punditry So what lucky 3rd grader won the Design the Hillary Clinton Campaign Logo contest? http://t.co/JlgthsKP8u
Twitter avatar Nate_Cohn Nate Cohn Finally figured out what the Hillary logo reminds me of http://t.co/rFF47dUlWR
Twitter avatar HeerJeet Jeet Heer 1. I mean this in a completely non-political, non-partisan sense: the design for the Hillary logo is hideous. https://t.co/GeMV2rVp6e

De vergelijking met dating-app Tinder - waarbij gebruikers naar rechts moeten swipen om aan te geven dat ze iemand leuk vinden - was snel gemaakt:

Cartoonist Ruben L. Oppenheimer was ook niet bepaald onder de indruk. Hij presenteerde een aantal alternatieven:

Twitter avatar RLOppenheimer Ruben L. Oppenheimer Dan heb je een campagnebudget van 2 miljard en kom je met zo’n logo aanzetten. #Hillary2016 http://t.co/pqEYhgvTdp
Twitter avatar RLOppenheimer Ruben L. Oppenheimer One last thing about Hillary, Bill and that logo. #Hillary2016 #hillarylogo http://t.co/NNNtQRyj6E

Nog een parodie:

Twitter avatar TheMorningSpew The Morning Spew @GayPaytriot Bill’s influence still apparent. #HillaryLogo http://t.co/i4DgeonCpU

DesignCrowd, een marktplaats voor logo’s en graphic design, nodigde ontwerpers uit met hun eigen variant te komen. De site kreeg maar liefst 190 inzendingen, zoals deze:
logos

logos1

Overigens waren niet alle reacties negatief. Business Insider wist twee ‘branding experts’ te vinden die er wel wat in zagen. Eén van hen noemde het logo “extreem progressief en modern” en een “krachtig statement”.

“The palette alludes to flag colors without relying on the expected stars and stripes imagery. Clever and strong”

De ander kon de H met de pijl waarderen omdat geen kandidaat ooit een dergelijk logo heeft gehad. Geen sterren, geen strepen en “gelukkig geen uitroeptekens”.

Hillary Clinton lijkt voorlopig niet van plan het logo aan te passen. Sterker nog, haar campagneteam lijkt de stijl te hebben verheven tot een nieuw lettertype:

Twitter avatar HillaryClinton Hillary Clinton Putting Hillary Bold to good use. http://t.co/NVtjlsoH5u http://t.co/M3Q3nsWqyV