Verkopers zijn vervelend, fout en opdringerig. Of toch niet?

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Verkopen vanuit je hart
Wie: Trainer Cindy Vranken alias Mega Cindy

“Nooit meer een tekort aan klanten en omzet.” Het ís nogal een belofte, die verkooptrainer Cindy Vranken, alias ‘Mega Cindy’ doet. Maar blijkbaar wel een aanlokkelijke, want binnen een maand volgden al duizend zelfstandig ondernemers Mega Cindy’s training. “Een dikke proficiat. Omdat jullie hier zijn. Dat meen ik heel, héél oprecht”, zegt Vranken plechtig.

“Misschien denk je over een kwartiertje: wat een bullshit, deze training. Maar waarschijnlijk begin je vandaag aan een reis die je hele leven op zijn kop gaat zetten omdat je begint met verkopen vanuit je hart.”

Verkopers zijn aso

Duidelijk, Vranken schuwt de grote woorden niet. Maar toch: verkopen, het blijft een dingetje. De associaties van de deelnemers bij het woord ‘verkopers’ zijn voornamelijk negatief: ze zijn vervelend, een beetje fout, opdringerig, tot last, oplichters, asociaal, enzovoort.

“Als je zo’n slecht beeld van verkopers hebt, zal je je altijd schuldig voelen als je iets probeert te verkopen”, zegt Vranken. “En dan lúkt het dus ook niet.” Zelf ziet de Belgische verkopen als ‘fun’ en ‘vrijheid’. Een verkoper is volgens haar iemand die je helpt de juiste keuzes te maken.

Vranken begon haar carriere bij AEG, waar ze uninterruptable power supplies moest verkopen. Ze had geen idee wat voor producten dat eigenlijk waren en durfde nauwelijks met klanten te bellen. Gelukkig heeft Vranken een growth mindset, zoals ze het zelf zegt.

“Dat betekent dat ik er alles aan doe om te leren en te groeien.”

Kijk aan.

Ze maakte vervolgens carrière bij Belgacom, Cloudbees en IBM. Als succesvolle verkoper in de corporate wereld kreeg ze alles wat ze maar wilde: een goed salaris, een dikke auto en snoepreisjes naar exotische bestemmingen.

Mega veel Cindy

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Niet zo mega Cindy

Maar - je voelde het al aan komen - Vranken was niet gelukkig. Na een hoop gedonder: relatie verbroken, huis kwijt, depressie en een ongeplande zwangerschap werd het duidelijk dat het allemaal niet zo mega ging met Cindy. Ze besloot uiteindelijk voor zichzelf te beginnen en ontwikkelde haar eigen methode: verkopen vanuit je H.A.R.T., een bij elkaar gehusseld acroniem voor Helpen, Authentiek blijven, Regelmatig contacten opvolgen en Tijd nemen een relatie op te bouwen.

Met behulp van deze pijlers moeten we van Vranken stelselmatig aan onze dromen gaan werken. Met verbeelding alleen kom je er niet.

“Je hebt een duidelijk plan nodig. Wát ga je de komende twaalf maanden ánders doen?”

Zelf weet Vranken het wel. Zij gaat dit jaar nóg meer ondernemers inspireren, motiveren, ráken. Je raadt wel waar. Juist.