Sterke omzetgroei bij luxegoederen van LVMH

De Franse producent van luxegoederen LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) heeft zijn omzet in het eerste kwartaal sterk zien stijgen, onder meer door gunstige wisselkoerseffecten. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend.

LVMH boekte in het eerste kwartaal een omzet van 8,3 miljard euro. Dat was 16 procent meer dan een jaar eerder. Die plus was vooral te danken aan de gunstige ontwikkeling van de euro ten opzichte van andere valuta. Tegen constante wisselkoersen resteerde een groei van 3 procent.

Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten nam de omzet van alle onderdelen toe, behalve van de drankendivisie. De verkoop van champagne, cognac en whiskey van het moederbedrijf van merken als Moët & Chandon, Dom Pérignon, Hennessy en Glenmorangie zakte met 1 procent. Dit onderdeel houdt onverminderd last van de maatregelen die in China tegen corruptie worden getroffen, waardoor grote cadeaus in het Chinese zakenleven grotendeels in de ban zijn gedaan.

Het onderdeel mode en lederwaren had met 3 miljard euro het grootste aandeel in de omzet. De verkopen van merken als Luis Vuitton, Marc Jacobs, Donna Karan en Givenchy namen met 1 procent toe, waarbij de gunstige wisselkoersen voor een groei van 13 procent zorgden.

De sterkste groei boekten parfums en cosmetica, en horloges en juwelen. De omzet van deze divisies, met merken als Miss Dior en Bulgari, nam met 6 respectievelijk 7 procent toe. (ANP)