Omroepen boos om internetplannen NPO - ‘machtsgreep’

ANP / Remko de Waal

De meeste publieke omroepen keuren de internetplannen van de NPO af. Ook zijn ze boos op hun eigen centrale bestuur. Ze zien de plannen om flink te snijden in het aantal websites, als een “machtsgreep” van de NPO.

Dat blijkt uit een rondgang door Hilversum. De NPO wil snijden in het aantal websites en portals. Programma’s bekijken mag vanaf 2016 alleen nog op NPO.nl, niet meer elders. Ook niet op de eigen omroepsites. Slechts vijftig programma’s mogen een eigen websites houden. Websites moeten minstens honderdduizend unieke bezoekers per maand hebben. Het aantal digitale themakanalen – lineaire kanalen in een digitaal tv-pakket – moet van acht naar vijf.

Dit lijkt een gevecht in de marge – internet kost de omroep 20 tot 30 miljoen euro per jaar, terwijl het tv-budget 475 miljoen euro is – maar het gaat om de toekomst van de omroep, die steeds meer digitaal zal zijn, vooral met video on demand.

De reacties

Coen Abbenhuis, directeur van KRO-NCRV:

“Een slecht, ondoordacht plan, alleen maar restrictief. Voor de NPO moet alles groot en generiek zijn. Je kunt niet zomaar een streep in het zand zetten bij honderdduizend bezoekers. Je hebt ook kleinere interessegebieden die dat niet halen, maar die wel belangrijk zijn. Zoals vernieuwende journalistiek (als op onze site Monitor), jeugd, wetenschap, geschiedenis. Je moet rekening houden met de niches, ook dat is ene taak van de publieke omroep.”

Internet vereist volgens hem ‘maatwerk’, de online wereld is volop in ontwikkeling:

“Dan moet je niet roepen: dit is de enige weg. Daarvoor is de ontwikkeling te fluïde. En het houdt geen rekening met de wensen van het publiek. De beste strategie is: het paard met de losse teugel te leiden. Dan kom je een stuk verder.”

Gerard Timmer, directeur van BNN-VARA:

“Ik mis de inhoudelijke visie: welke rol en functie wil de publieke omroep spelen voor de maatschappij? Waarin je zegt wat je wil betekenen voor de creatieve industrie, wat je visie is op talentontwikkeling, welk platform je wil bieden voor evenementen et cetera. Vanuit zo’n visie bepaal je je distributiestrategie. Maar dat verhaal is er niet. Ik hoor alleen maar ‘minder, minder, minder’. Het lijkt vooral een poging om het beleid op een bestuurlijke, bedrijfsmatige wijze te verklaren. Rendementsdenken, dat je ook elders in de maatschappij ziet.”

Volgens Timmer jaag je zo jonge bezoekers weg:

“Alles via NPO.nl? Dat werkt niet voor bijvoorbeeld de jonge bezoekers van BNN’’s hiphopkanaal 101 Barz. Die voelen zich niet thuis op een website als NPO.nl, zonder de context van BNN.”

Dominique Weesie van PowNed, zei eerder tegen NRC:

“Wij hebben veel actieve volgers op Facebook. En de NPO zegt dan dat het best kunt stoppen met die hele Facebookpagina’s. Dat vind ik ongelofelijk en kortzichtig. Ze denken zo ouderwets, terwijl je in een wereld zit van delen. Leuk die kijkcijfers, maar op Facebook halen we gewoon het driedubbele.”

Roeland Stekelenburg, van Fast Moving Targets (netwerk digitale experts) en ex-hoofd Nieuwe Media NOS, schreef een opiniestuk tegen de plannen:

“Dit is gericht op centralisatie – één sterk merk bouwen - en dat is het verkeerde uitgangspunt. Dit is gedacht vanuit kijkcijfers, general interest. Dat is achterhaald; alle general interest publicaties hebben het moeilijk. En de NPO lijkt het niet te snappen. NPO tekent eigen digitale doodvonnis. Het goede van de publieke omroep is juist dat hij een enorme variëteit aan special interest sites biedt, bij uitstek geschikt om al die deeldoelgroepjes te bedienen. De publiek omroep zou een optelsom van al die niches moeten zijn.”

Het beleid van één hoofdingang, NPO.nl, lijkt volgens Stekelenburg op dat van kranten, met hun voorpagina’s:

“Maar online kijkers komen via allerlei andere gangen linkjes op social media – diep op de site binnen. Je haalt zo de kracht en de veelzijdigheid weg. Je heb thema’s die dwars dor alle omroepen heengaan. Met internet moet je juist decentraliseren, anders kun je geen mensen aan je binden. Het maakt niet uit hoe ze kijken, als ze maar kijken.”

De met opheffen bedreigde portal NPO Doc is een handtekeningenactie begonnen. KRO-NCRV, BNN-VARA, VPRO, MAX, PowNed en HUMAN zijn tegen. AVRO-TROS, EO, NTR en WNL willen dit liever binnenskamers uitvechten. NOS heeft niet gereageerd.

Lees in NRC Handelsblad van vandaag ‘NPO online: minder, minder, minder’ (€)