Dit schrijven andere media vandaag

OUDEKERK AAN DE AMSTEL - Een koe van boerderij Polderzicht mag voor het eerst na de winter weer de wei in. ANP REMKO DE WAAL

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere Nederlandse media?

Nieuwe groeimarkt: de waterfles

Het Financieele Dagblad bericht over een nieuwe groeimarkt: de waterfles. De trend om een navulbaar flesje mee te nemen in plaats van een plastic wegwerpvariant is ook buitenlandse producenten opgevallen.

De Dopper was in Nederland al een tijdje populair, maar nu zijn er ook Contigo, Camelbak en KleanKanteen. Merijn Everaarts is de bedenker van Dopper en al die concurrentie laat hem koud, vertelt hij in het FD. Het gaat hem erom dat mensen kraanwater drinken. Er zijn inmiddels twee miljoen Doppers verkocht.

Volgens Stijn Lowette, directeur van het bedrijf dat de Amerikaanse Contigo-bekers verkoopt, is het in het buitenland heel normaal om een eigen fles of beker mee te torsen.

In Amerika gaat niemand zonder drinkbeker op pad

Het FD noemt ook Camelbak, de fles die afkomstig is uit de sportwereld. De zak met water is nu verandert in een hippe drinkfles. Hipper ook dan de gesponsorde bidon die veel sporters gebruiken.

Heineken neemt Sloveense brouwer over

Heineken betaalt 114,3 miljoen euro voor een meerderheidsbelang in de Sloveense brouwer Pivovarna Lasko. Dat is 25,56 euro per aandeel. De Financiële Telegraaf meldt wel dat de transactie nog moet worden goedgekeurd door de aandeelhouders.

Pivovarna Lasko is de grootste bierbrouwer van Slovenië. De twee bieren Lasko en Union worden er gemaakt, net als mineraalwater en andere dranken. Volgens topman Jean-François van Boxmeer versterkt de overname de positie van Heineken in de Sloveense regio.

Franse staking kost AirFrance

AirFrance heeft opnieuw veel last van stakingen. Dit keer kan het bedrijf zelf niets doen om de situatie te veranderen. Het zijn namelijk niet de piloten die staken, maar de luchtverkeersleiders. Zij zijn in dienst van de overheidsdienst DGAC.

Volgens de Volkskrant kan de strop voor AirFrance oplopen tot 100 miljoen euro. De Franse piloten die vorig jaar twee weken het werk neerlegden kostten AirFrance 425 miljoen euro. Mede daardoor moet AirFrance-KLM nu harde bezuinigingen doorvoeren, schrijft de Volkskrant. De piloten protesteerden destijds tegen het plan van AirFrance om Transavia uit te breiden.

De overheid wil de pensioenleeftijd verhogen van 57 naar 59 jaar. Vakbond SNCTA is daar fel op tegen. De Volkskrant citeert Le Parisien. De Franse krant beweert dat de stakingen van vorige week tussen de 10 en 20 miljoen euro kostten.