Zonder finish toch weer de show stelen

Opnieuw viel Max Verstappen op tijdens de grand prix, ditmaal in Shanghai. Maar hij kampte ook weer met een defecte bolide, drie rondes voor de finish kwam er rook uit de motor.

Voordat zijn bolide het begaf, stond Max Verstappen achtste in de Grand Prix van Shanghai. Foto: FRED DUFOUR/ AFP PHOTO

Met wat meer geluk had Max Verstappen al achttien punten kunnen hebben in het klassement voor de wereldtitel. Goed voor een gedeelde zesde plaats, dicht achter Ferrari-coryfee en oud-wereldkampioen Kimi Räikkönen. Maar ja, Formule 1 is niet alleen topsport maar ook technologie. En in gemotoriseerde sport ligt pech altijd op de loer. Zo smoorde gisteren in Shanghai opnieuw een perfecte race van Verstappen in de rookwalm van een defecte motor. Drie rondes voor de finish stond Verstappen achtste, maar toen opeens begaf zijn bolide het. Max kan hard, maar zijn Renaultmotor kan het soms maar moeilijk bijbenen. Eerst tijdens de Grand Prix van Australië en nu weer. Door die motorpech zijn zo’n twaalf punten verdampt en blijft Verstappen in het klassement op een elfde plek steken met zes punten, behaald in de Grand Prix van Maleisië.

„Dit is erg frustrerend”, schetste Verstappen op zijn website. „Want tot aan het motorprobleem was het een geweldige race. Als je in de punten rijdt en zo dicht tegen het einde van de race uitvalt, dan is dat flink balen.” Over zijn bolide was hij eigenlijk wel tevreden. „De auto was vandaag erg goed en ik was blij met de balans. Als team hadden we het niet beter kunnen doen.”

Als er internationaal al enige scepsis was over de talenten van Max Verstappen, dan zijn die na drie grands prix helemaal verdwenen. Hij is een toptalent, er schuilt een nieuwe Michael Schumacher of Ayrton Senna in hem, zeggen de kenners. „Verstappens prestatie versterkt het gevoel dat hij in de toekomst een grote ster zal zijn”, concludeerde de BBC gisteren na de grand prix in China, die werd gewonnen door heersend wereldkampioen Lewis Hamilton van Mercedes. Teamgenoot Nico Rosberg werd tweede, gevolgd door Sebastian Vettel van Ferrari.

Renault heeft vaker mankementen

Verstappen maakte op het circuit van Shanghai opnieuw indruk met enkele zelfbewuste inhaalacties. Gestart vanaf de dertiende plek passeerde hij de Zweed Marcus Ericsson, de Braziliaan Felipe Nasr en de Mexicaan Sergio Perez. „Inhalen is een gevoel, dat kan ik niet uitleggen”, zegt hij op zijn website. „Ik remde erg laat bij de actie op Ericsson en haalde de bocht nog maar net. Maar ook de andere manoeuvres waren heerlijk. Ik voel me erg comfortabel in de auto en dat is zeer belangrijk.”

Kortom, Verstappen was gisteren opnieuw de smaakmaker van de grand prix. Oud-coureur Jan Lammers hield een „vreemd gevoel” aan de race over. „Mijn verstand zegt mij dat hij niet is gefinisht in de GP van China, maar mijn gevoel is dat hij gewonnen heeft”, twitterde Lammers.

De Grand Prix van Shanghai zal geen einde maken aan de spanningen tussen Red Bull en motorleverancier Renault. De combinatie won tussen 2010 en 2013 vier wereldtitels met Sebastian Vettel aan het stuur, maar kampt sinds de invoering van de hybride turbo’s met twee problemen die fnuikend zijn in Formule 1: tekort aan vermogen en beperkte betrouwbaarheid.

Verstappen was op het moment van uitvallen de best geklasseerde Renault-coureur. Collega Daniil Kvyat van zusterteam Red Bull viel uit met een opgeblazen motor.

Mercedes maakte gisteren opnieuw de dienst uit. Tweevoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vertrok van poleposition en reed onbedreigd naar zijn vierde zege in China. Direct na afloop van de race laaide de vete met Mercedes-collega Nico Rosberg weer op. Rosberg beschuldigde Hamilton ervan hem tijdens de race te hebben gehinderd. „Hij heeft mijn race onnodig negatief beïnvloed.”

Hamilton zou om zijn banden te sparen zich hebben ingehouden op stukken waar Rosberg juist snelheid kon maken. Rosberg kwam hierdoor onder druk te staan van nummer drie, Sebastian Vettel. Hamilton: „Het is niet mijn opdracht om mij druk te maken over de race van Nico. Mijn opdracht is om de auto onder controle te houden en om de auto zo snel mogelijk naar de finish te brengen.”

Komend weekeinde trekt de Formule 1 naar Bahrein. Aan Verstappen zelf zal het niet liggen, maar hopelijk is zijn bolide ook bestand tegen de hoge temperaturen in de woestijnstaat.