Motor Verstappen kan het niet bijbenen

Renault-motor op drie ronden voor eind opgeblazen. Mercedes domineert weer.

Max Verstappen klimt zijn wagen uit nadat de motor in zijn Toro Rosso is opgeblazen. De Nederlander reed drie ronden voor het eind op de achtste plek. De race werd met de inzet van de ‘safety car’ uitgereden. Foto Andy Wong/AP

Met een beetje geluk had Max Verstappen al achttien punten kunnen hebben in het klassement voor de wereldtitel. Goed voor een gedeelde zesde plaats, dicht achter Ferrari-coryfee en oud-wereldkampioen Kimi Räikkönen. Maar ja, Formule 1 is niet alleen topsport maar ook technologie. En in gemotoriseerde sport ligt pech altijd op de loer. Zo smoorde gisteren in Shanghai opnieuw een perfecte race van Verstappen in de rookwalm van een defecte motor. Max kan hard, maar zijn Renaultmotor kan het soms allemaal maar moeilijk bijbenen. Door twee keer motorpech zijn zo’n twaalf punten verdampt en blijft Verstappen in het klassement op een elfde plek staan met zes punten, behaald in de Grand Prix van Maleisië.

„Dit is erg frustrerend”, schetst Verstappen op zijn website. „Want tot aan het motorprobleem was het een geweldige race. Als je in de punten rijdt en zo dicht tegen het einde van de race uitvalt, dan is dat flink balen.” De 17-jarige coureur van Toro Rosso reed toen hij drie ronden voor de finish uitviel op de achtste plek.

Over zijn bolide was hij eigenlijk best tevreden. „De auto was vandaag erg goed en ik was blij met de balans. Als team hadden we het niet beter kunnen doen.”

Als er internationaal al enige scepsis was over de talenten van Max Verstappen, dan zijn die na drie grands prix helemaal verdwenen. Max is een toptalent, in hem schuilt een nieuwe Michael Schumacher of Ayrton Senna zeggen de kenners. „Verstappens prestatie versterkt het gevoel dat hij in de toekomst een grote ster zal zijn”, concludeerde de BBC gisteren na de Grand Prix van China, die werd gewonnen die heersend wereldkampioen Lewis Hamilton van Mercedes. Teamgenoot Nico Rosberg werd tweede, gevolgd door Sebastian Vettel van Ferrari.

Verstappen maakte op het circuit van Shanghai opnieuw indruk met enkele zelfbewuste inhaalacties. Gestart vanaf de dertiende plek, passeerde hij de Zweed Marcus Ericsson, de Braziliaan Felipe Nasr en de Mexicaan Sergio Perez. „Inhalen is een gevoel, dat kan ik niet uitleggen”, zegt hij op zijn website. „Ik remde erg laat bij de actie op Ericsson en haalde de bocht nog maar net. Maar ook de andere manoeuvres waren heerlijk. Ik voel me erg comfortabel in de auto en dat is zeer belangrijk.”

Kortom, Verstappen was gisteren opnieuw de smaakmaker van de grand prix. Oud-coureur Jan Lammers hield een „vreemd gevoel” aan de race over. „Mijn verstand zegt mij dat hij niet is gefinisht in de GP van China, maar mijn gevoel is dat hij gewonnen heeft”, aldus Lammers op Twitter.

De grand prix in Shanghai zal geen einde maken aan de spanningen tussen Red Bull en motorleverancier Renault. De combinatie won tussen 2010 en 2013 vier wereldtitels met Sebastian Vettel aan het stuur, maar kampt sinds de invoering van de hybride turbo’s met twee problemen die fnuikend zijn in Formule 1: tekort aan vermogen en beperkte betrouwbaarheid.

Verstappen was op het moment van uitvallen de beste geklasseerde Renault-coureur. Collega Daniil Kvyat van zusterteam Red Bull viel uit met een opgeblazen motor.

Het was gisteren opnieuw Mercedes dat de dienst uitmaakte. Tweevoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vertrok van poleposition en reed onbedreigd naar zijn vierde zege in China. Direct na afloop van de race laaide de vete met Mercedescollega Nico Rosberg weer op. Rosberg beschuldigde Hamilton ervan hem tijdens de race hebben gehinderd. „Hij heeft mijn race onnodig negatief beïnvloed”.

Hamilton zou zich om zijn banden te sparen hebben ingehouden op stukken waar Rosberg juist snelheid kon maken. Rosberg kwam hierdoor onder druk te staan van nummer drie, Sebastian Vettel. Hamilton: „Het is niet mijn opdracht om mij druk te maken over de race van Nico. Mijn opdracht is om de auto onder controle te houden en om de auto zo snel mogelijk naar de finish te brengen.”

De banden speelden in de warmte van Maleisië een belangrijke rol in de verrassende zege van Sebastian Vettel. Komend weekeinde trekt Formule 1 de hoge temperatuur van Bahrein in. Volgens experts liggen er in de woestijnstaat opnieuw kansen voor Ferrari.