Ivo van Hove bekroond met drie Olivier Awards

Britse theaterprijzen onderstrepen internationaal succes.

De zegetocht gaat voort. Na een prestigieuze prijs van de Britse critici, een productie met de Franse filmster Juliette Binoche, en het nieuws dat hij in het najaar zal gaan samenwerken met popster David Bowie, werd de productie A View from the Bridge van regisseur Ivo van Hove gisteren in Londen bekroond met maar liefst drie Olivier Awards – de belangrijkste Britse theaterprijzen.

Van Hove kreeg de prijs voor beste regisseur. Hij is de eerste niet-Engelstalige winnaar in die categorie: tot nu toe ging die prijs naar Britten en Amerikanen. Hoofdrolspeler Mark Strong werd verkozen tot beste acteur. En de productie werd uitgeroepen tot ‘beste herneming’: hij werd vorig jaar gemaakt bij The Young Vic en dit jaar met succes hernomen op West End. Volgens berichten in The Guardian en van de BBC zal A View from the Bridge later dit jaar te zien zijn op Broadway.

De buitenlandse overwinningen stapelen zich op voor Van Hove. Hoewel hij al langer internationaal in trek was, gingen de poorten echt wijd open sinds het succes van A View from the Bridge. Zo kwam de samenwerking met David Bowie tot stand nadat de invloedrijke film- en theaterproducent Robert Fox die voorstelling zag in Londen. Bowie zocht voor zijn muziektheaterproductie Lazarus een regisseur van buiten het geijkte Broadwaycircuit, waarop Fox Van Hove voorstelde. Kort na de bekendmaking van die samenwerking, volgde alweer goed nieuws: Kings of War, de nieuwe voorstelling van Van Hove bij Toneelgroep Amsterdam, is aangekocht door de Brooklyn Academy of Music en zal volgend seizoen in New York te zien zijn. Dat is opmerkelijk, omdat het stuk nog niet is gemaakt. Het vertrouwen is duidelijk groot: Van Hove had er afgelopen najaar veel succes met het stuk Angels in America.

Van Hove’s strakke, gestileerde bewerkingen van klassiek toneelrepertoire wekken internationaal enthousiasme. Een vermoedelijke verklaring voor dat succes is de knappe balans die hij aanhoudt tussen toegankelijkheid en experiment. Zeker in het op theatergebied conservatieve Verenigd Koninkrijk was zijn kale enscenering van A View from the Bridge een revolutie. Tegelijk schuwt de productie de grote emoties en zelfs het sentiment niet. Van Hove durft te ontroeren, zonder te veel voor de toeschouwers in te vullen. Daardoor bereikt zijn ‘avant-garde-toneel’ toch een groot publiek: een zeldzame combinatie.