Iedereen aan de thee

China and Japan. Maps from NASA imagery Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Zoete, koude thee is een groeimarkt in Azië, signaleert Nikkei Asian Review. Veel lokale gerechten zijn pittig en thee past daar goed bij. Nikkei kijkt vooral naar Indonesië waar in de supermarkt flessen thee twee keer zoveel ruimte in de schappen innemen als koffiedrankjes.

Japanse bierbrouwers hebben die theemarkt ontdekt. Asahi en Sapporo stapten er de afgelopen jaren al in. Nu begint Asahi de drankjes ook te produceren in Indonesië. In samenwerking met Indofood Sukses Makmur wordt ten zuiden van Jakarta begin 2016 een fabriek geopend.

De markt voor soft drinks, waaronder flessen water, groeide vorig jaar met 15 procent ten opzichte van 2013. Bijna een derde daarvan bestaat uit thee. Daarmee staat het op de tweede plaats van meest verkochte drankjes. Flessen water staan op één.

Xiaomi assembleert in Indonesië

Nog dit jaar wil Xiaomi haar telefoons in Indonesië gaan assembleren. Tenminste: de smartphones die in dat land verkocht worden. Daarmee is Xiaomi de regering een stap voor. Die stelt binnenkort verplicht dat tenminste 40 procent van de telefoons in eigen land gemaakt wordt.

In China en Brazilië werkt het bedrijf al met lokale fabrieken. Hetzelfde zal in Indonesië gaan gebeuren. Meer details zijn nog niet bekend.

Xiaomi verkocht in het vierde kwartaal van vorig jaar 250 duizend telefoons. Eerst volgens de gebruikelijke online strategie, via webwinkel Lazada. Later ook via mobiele telefoonwinkels van OkeShop en Erafone.

Heinz India zonder topvrouw

Heinz moet op zoek naar een nieuwe topman of -vrouw. Seema Modi, aan het roer sinds 2012, stopt ermee. Sterker nog, ze ‘heeft Heinz al achter zich gelaten’, schrijft The Economic Times. Wat dat precies betekent, wil ze niet zeggen, en ook Heinz India weigert commentaar te geven.

Feit is, zo legt The Economic Times uit, dat het belangrijkste merk van Heinz in India, Complan flink is gedaald op de lijst met meest populaire gezondheidsdrankjes. Van nummer twee naar nummer vier in minder dan twee jaar tijd. Meer dan de helft van de omzet van Heinz in India komt uit de verkoop van Complan drankjes.

“Ondanks de herpositionering wist Complan geen marktaandeel te winnen, en de boodschap van het merk is regelmatig veranderd, wat waarschijnlijk niet goed valt bij de consumenten”, zegt een concurrerende CEO. Volgens Heinz hebben de noodzakelijke prijsverhogingen iets met de teruglopende verkoopcijfers.

Voor de opvolger van Seema Modi ligt er dus een flinke uitdaging.