Goerne emotioneert niet in nieuwe liederen Larcher

Een gemankeerde wereldpremière in de NTR ZaterdagMatinee. Twee van de zes delen van het nieuwe stuk van de Oostenrijker Thomas Larcher (1963) kwamen niet tot klinken omdat de uitgever de orkestpartijen voor de instrumentale delen niet op tijd leverde. De opdracht voor Alle Tage, een symfonie voor bariton en orkest, kwam van de Matinee en de orkesten van Leipzig en Washington. Nu klonken hier alleen vier liederen op tekst van Ingeborg Bachmann (1926-1973) met als solist Matthias Goerne, dè bariton van deze tijd.

Larchers constructie – een mix van vocale en instrumentale muziek zoals in Mahlers Lied von der Erde – viel weg. Over bleven de desolate, misantropische teksten van Bachmann, die na de oorlog een voortzetting van de oorlog zag met een onzichtbare vijand. Voor Larcher is dat de huidige spionage met Manning en Snowden als klokkenluiders. Het monomane Schönbergiaanse ‘Sprechgesang’ kon weinig emotie overbrengen.

‘Op de fundamenten van de traditie’ heette het concert van het uitstekend spelende Radio Filharmonisch Orkest, waarin Alle Tage werd omringd door de Sinfonia da Requiem (1940) van Britten en de ‘Grote’ symfonie in C van Schubert. Britten was dreigend, schril en angstaanjagend. Schubert klonk in Harnoncourtstijl meer stevig en energiek classicistisch dan gevoelig romantisch. Eredirigent Van Zweden kwam met vlotte tempi , veel dynamiek en grote contrasten. Alleen de dramatische climax in het Andante bleef onderbelicht.