Column

De grote dans om festivalbezoekers is begonnen

Met het feelgoodfestival Paaspop in Schijndel en het festival Motel Mozaïque in Rotterdam voor de muzikale fijnproever maar net achter de kiezen is het muziekfestivalseizoen dan nu echt begonnen. De dans om de aandacht van festivalbezoekers is wild en verbeten, in een land dat tegenwoordig meer festivals telt dan concertpodia. Vroeger dan ooit probeert men publiek te lokken met de bekendmaking van namen. Het is de slag om de ‘heetste’ acts en de beste nieuwkomers: van Alabama Shakes, Royal Blood, hitproducer Mark Ronson tot de eigenzinnige FKA Twigs. En er is de uitwisseling tussen vergelijkbare festivals op mooie locaties. Stond het gewilde The War on Drugs vorig jaar op Best Kept Secret, dit jaar staan ze juist op Down The Rabbit Hole.

Grote festivals Pinkpop, North Sea Jazz en Lowlands hebben hun verkoopstrategie ook aangepast. Veel vroeger dan normaal, al begin december vorig jaar, maakte North Sea Jazz ( in juli) al melding van de komst van het duo Lady Gaga en Tony Bennett naar zijn komende 40ste editie. Vervolgens kwam een hele rij namen in januari. Bij Pinkpop stond de komst van Foo Fighters, Robbie Williams, Muse, Elbow en Pharrell Williams al maanden vast, lang voor de traditionele persconferentie.

Evenementen moeten het in eerste instantie hebben van ‘kernambassadeurs’: de liefhebbers van eerste uur, de early adopters die er vanaf het begin bij waren en steeds weer terug komen. Ze ontmoetten er hun liefdes, zagen hun muzikale helden onvergetelijke concerten geven.

Dan is er de groep die zijn keuze af laat hangen van de programmering. Heel selectief en nauwgezet worden festivals vergeleken: de acts, de prijs, het (kwaliteits)eten, comfort, de bereikbaarheid.

De slag om bezoekers krijgt zijn piek in juni, met precies op een rij Pinkpop, Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole. Het is een bizarre festivalketting waarin Pinkpop de dikste schakel is met het grootse budget en de grootste (stadion)acts, en de andere twee, van de organisaties Friendly Fire en Mojo Concerts, uit dezelfde toerende artiestenvijver vissen.

Het wordt interessant, want de concurrentie is moordend.

En is er eigenlijk al wat uitverkocht? Ja. De 35.000 weekendkaarten van Pinkpop. Na de topeditie van vorig jaar ging het hard. Ook opvallend: het festival dat nog het verste weg is, het slotakkoord van een lang festivalzomer: Into The Great Wide Open. Het mooie, zachtmoedige familiefestival in september op Vlieland (6.000 bezoekers) verkocht in januari direct al zijn kaarten. Zonder dat er ook maar een act bekend is.