Ontwerper + metaalbewerker= nieuwe kast. Volgende week in Milaan

Foto Facebook Label Breed

Een ontwerper bedenkt een stoel. Of een lamp. Maakt hem zelf. Prachtig. En dan blijkt: niemand kan hem industrieel produceren. Een nieuw designinitiatief gooit de volgorde om: ontwerpers beginnen voor dit nieuwe Nederlandse designmerk Label Breed in de fabrieken.

“Veel goede ideeën voor nieuwe producten belanden voortijdig op de schroothoop”, zegt Stijn Roodnat (41), ontwerper en hoofddocent van de afdeling Public/Private (voorheen Living en Public Space) Design Academy Eindhoven:

“Ontwerpers staan tegenwoordig dikwijls ver van het industriële productieproces. Ze bedenken iets en gaan pas later uitzoeken of het eigenlijk wel geproduceerd kan worden. Dat is vragen om problemen.

Roodnat weet waar hij het over heeft, het is hem ook overkomen:

“Voor mijn eindexamen aan de Design Academy: had ik een geweldige stoel bedacht en zelf gebouwd. Ik had frame en bekleding laten samensmelten. Fantastisch. Later heb ik hem aan fabrikanten over de hele wereld laten zien. Niemand kon hem maken.”

Het ontwerpproces moet dus andersom, zegt hij. “Het moet beginnen bij de mogelijkheden van de industrie.”

Roodnat deelt zijn fascinatie voor het industriële proces met Toon Stilma (40), die Lucht- en Ruimtevaarttechniek studeerde aan de TU Delft en onder meer bij Fokker werkte. Bij een drankje na een squashpartij kregen de mannen een behoorlijk wild plan:

“Het leek ons fantastisch om samen een fabriek te kopen. Een ijzergieterij of een plasticfabriek, wat dan ook. Met ontwerpers zouden we nieuwe producten ontwikkelen. Die zouden we rendabel maken met alleen de mooie opdrachten en nieuwe, met ontwerpers te ontwikkelen producten. Zodra de fabriek goed zou draaien, zouden we die weer verkopen.”

Maar één fabriek leek hen toch wat beperkt. Ze zouden meerdere fabrieken moeten hebben. Daar hadden ze alleen geen geld voor. Maar een idee was geboren. En wat begon als een mooie fantasie is drie jaar later, na jaren hard werken, gerealiseerd in een nieuw designmerk: Label Breed. Vooral vanuit de wens om de connectie te leggen tussen ontwerpers en de maakindustrie. Toon Stilma: “Daar liggen nog zo veel mogelijkheden.” Die worden nog lang niet ten volle benut. “Ons doel is om geavanceerde technieken op een nieuwe manier te benaderen en toe te passen in interieurdesign”, zegt Stilma.

Roodnat en Stilma zijn in 2012 gestart met een diepgaande analyse van de Nederlandse industrie. Ze bezochten samen 25 fabrieken. “We hebben tijdens onze zoektocht langs Nederlandse fabrieken echte pareltjes ontdekt!”, zegt Stilma. Er bleven er vijf over die konden en wilden, en die in staat en bereid waren tot nauwe samenwerking met ontwerpers van interieurproducten. Voor hen een nieuw fenomeen, want het gaat om een bakstenenfabrikant, een ijzergieterij en bedrijven uit de vliegtuigbouw en de auto-industrie. Roodnat en Stilma bedachten de combinaties tussen deze bedrijven en de ontwerpers.

demakersvan_lace-fence
De ontwerpers van DEMAKERSVAN (bekend van het ‘kanten’ hekwerk) werkten samen met ijzergieterij Lovink Technocast en ontwierpen twee lampjes van gietijzer, waarbij het gewicht van het materiaal wordt benadrukt door de vorm.

Marleen Kaptein (de andere helft van Kaptein Roodnat) ging in de weer met een robot uit de vliegtuigindustrie van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium en creëerde twee bijzondere stoelen uit carbon.

Christien Meindertsma ging in zee met Enkev, een specialist in de verwerking van natuurlijke vezels, en kwam met een tapijt en een stoel uit een speciaal ontwikkeld en 100% biologisch materiaal.

Studio Wieki Somers maakte gebruik van de technieken van verschillende metaalbedrijven en ontwierp een kast uit gevormd plaatstaal waarin de profielen van raamlijsten te herkennen zijn.

Chris Kabel ontwikkelde bij de bakstenenfabriek St. Joris een slim bouwelement waarmee binnen- en buitenbankjes kunnen worden samengesteld.

De synergie tussen de wereld van de creatieven en wereld van de technische industrie leverde volgens de initiatiefnemers van Label Breed iets moois op. Fabrieksdirecties en mensen op de werkvloer zagen hun specialisatie opeens met andere ogen. Ze waren trots en enthousiast. “Hun expertise staat straks in de etalage van een totaal nieuwe wereld.” Om te beginnen volgende week tijdens de Salone Del Mobile in Milaan.