Apple Watch: lauwe reacties, toch ‘uitverkocht’

Foto ANP

Deze week startte de verkoop van de Apple Watch, het eerste product uit het post-Steve Jobs tijdperk. De belangstelling is groot, de recensies matig.

Best een leuke gadget, maar wacht even op de volgende versie. Dat is het advies dat veel recensenten en zelfs notoire Apple-fans geven nadat ze Apples slimme horloge uitgeprobeerd hebben.
Desondanks waren de eerste exemplaren van de Apple Watch snel uitverkocht, nadat vrijdag de online voorverkoop startte. Apple beloofde in eerste instantie levering op 24 april, maar schoof de bezorgdatum snel op naar medio mei, uiteindelijk zelfs naar juni.

Nu al uitverkocht, dus? Het is niet bekend hoeveel horloges Apple liet produceren – sommige schattingen hebben het over drie miljoen stuks (en in totaal 30 miljoen voor 2015). Wat wel zeker is dat elektronicafabrikanten graag benadrukken hoe schaars hun gadgets zijn om extra belangstelling en hebberigheid bij consumenten te creëren tijdens de introductie.

Niet dat de Apple Watch over belangstelling te klagen heeft. Het bedrijf laat niets aan het toeval over voor de belangrijkste productintroductie sinds 2010, het jaar dat de iPad op de markt kwam.

Drietrapsraket

Het strak geregisseerde publiciteitsplan rondom de Apple Watch werkte als een drietrapsraket. Stap 1: een half jaar geleden vond de vooraankondiging plaats. Stap 2 volgde in maart, toen de prijs en verkoopdatum bekend gemaakt.

Tussendoor gaven Apple-coryfeeën Jony Ive en Tim Cook meer interviews dan ooit tevoren in hun loopbaan bij Apple. Er mochten zelfs buitenstaanders rondneuzen in het heilige der heiligen: de ontwerpafdeling van hoofddesigner Jony Ive.
De enige smet op de Apples geoliede pr-machine was de keuze voor Belle Gibson als Watch-ambassadrice. Deze Australische foodblogger claimde kanker genezen te hebben met een dieet. Apple had Gibson gevraagd de Watch te presenteren omdat je met het horloge bewegings- en eetpatronen kunt bijhouden. Later bleek haar spectaculaire verhaal een leugen.

Omdat het horloge alleen via het web verkocht wordt waren nergens lange rijen te zien, ook de traditionele haag van juichende Apple-medewerkers ontbrak. Wel konden verschillende Amerikaanse media het horloge een week lang uitproberen. Het embargo op die recensies verliep op de dag voordat de voorverkoop startte en veroorzaakte weer een nieuwe publiciteitsgolf: dat was stap 3.

En dit helpt ook:

Identiteitsprobleem

De eerste reacties op de Apple Watch waren een beetje lauw. De meeste recensenten zijn niet overtuigd van het nut van een horloge dat de telefoon deels vervangt maar niet zonder een telefoon kan. Dat is een identiteitsprobleem waar alle smartwatches mee worstelen. Het is wel de verwachting dat Apple Watch zal helpen met de acceptatie van het slimme horloge.

De prijs van de Apple Watch is stevig. De testers vinden dat het horloge eigenlijk iets te veel kan, daardoor te vaak moet worden opgeladen en niet uitblinkt uit in snelheid.

Zelfs Apple-fans zijn sceptisch. Ze adviseren om te wachten op de tweede generatie horloges; die zal vermoedelijk iets platter zijn, langer meegaan op een accu en betere apps hebben.

Net acceptabel

De Apple Watch is voorlopig niet in Nederland te koop. Wie de gadget toch wil uitproberen, moet naar Apple Stores in Groot-Brittannië, Frankrijk of Duitsland afreizen. Gonny van der Zwaag van techsite iCulture ging speciaal naar Düsseldorf om er een te bestellen. Haar eerste reactie:

“De noodzaak om er meteen eentje te kopen zal voor de meeste mensen niet zo groot zijn. Voor een eerste generatie product is de prijs van 399 euro nog net acceptabel.”