Pruiksma laat vogels zingen

Van klassiek slagwerker in de beslotenheid van het Concertgebouworkest tot componist die zich laat inspireren door geluiden uit de natuur: deze ontwikkeling maakt de Friese percussionist Sytze Pruiksma door. Na zijn eerste soloconcert Lân (Land) uit 2008 gaf hij onlangs een tweede, wervelende solo in Het Groene Kerkje in Lambertschaag. Onder de titel The Augur, dat de vogelwichelaar betekent, improviseert hij op een keur aan slaginstrumenten.

Gongs, marimba, watertriangel, buisklokken, pauken, fluiten en een Indiaas orgel smelt Pruiksma samen tot vloeiende composities. Hij accentueert de verstilling van het drummen, heel anders dan een explosief jazzdrummer als Han Bennink.

De basis van Pruiksma’s composities vormt het klassiek instrumentarium, waaraan hij hedendaagse elektronica toevoegt. Dit biedt hem de mogelijkheid dat zijn eenmansoptreden klinkt als een orkest met een bedwelmende expressie. Hij gebruikt veelvuldig een delay (echo) om geluiden een lange duur te geven. Tijdens het concert staat hij achter de batterij aan instrumenten, die hij energiek en vol beweging bedient. Hierdoor krijgt zijn optreden een theatraal effect. Natuurgeluiden van vogels, wind en golvend water vertolkt Pruiksma suggestief en intiem.

In de klankkleuren van The Augur herkennen we een ander project van Pruiksma, Music of Migration, over trekwegen van weidevogels. Dit brengt hij samen met de Groningse hoogleraar in de trekvogelkunde, Theunis Piersma. We luisteren naar percussie, en het is alsof boven ons de hemel vervuld is van de roep van vogels.