On the Road

NPO3, 22.00-00.15u.

(Walter Salles, 2012). Wat gladde maar tegelijkertijd onderschatte verfilming van Jack Kerouacs roman On the Road (1957). In één lange ‘stream of consciousness’ documenteerde Kerouac vier lange, heel Amerika doorkruisende trips die hij tussen 1947 en 1950 ondernam met buddy Neal Cassady en zijn steeds wisselende aanhang. Het lukt regisseur Salles niet helemaal om clichés over de beatgeneratie te vermijden: seks, drugs en jazz. De keuze voor veel jazz op de soundtrack is niet meer dan logisch, het was de muziek waar Kerouac van hield en de parallel tussen zijn schrijverschap en de improviserende vrijheid van de bebop van Charlie Parker en Dizzy Gillespie is onmiskenbaar. De strijd tussen conformisme en non-conformisme is een van de thema’s die Salles in zijn bewerking onderstreept. Na periodes van uitspattingen willen de hoofdpersonen weer naar huis, waar vrienden, moeder of echtgenotes wachten. Tot die huiselijkheid gaat vervelen en ze weer op pad gaan. Zonder pardon laten ze dan een zwangere vrouw achter. Salles slaagt er goed in om de homo-erotische ondertoon van de vriendschap tussen Sal Paradise (Kerouac) en Dean Moriarty (Cassady) in zijn film te verweven.

André Waardenburg