De campagne wordt persoonlijk(er)

Het campagneteam van de Conservatieven maakt zich duidelijk zorgen. De peilingen lijken zich in het voordeel van Labour te bewegen. Ondanks het feit dat de economie onder de Tories groeide, ondanks de premiersbonus. En dus werd er gisteren een tandje bijgezet. De Tories werden persoonlijk. (Of persoonlijker, Labour-leider Ed Miliband krijgt het al maanden te verduren van de Conservatief-gezinde pers).

image

Het begon met een opinieartikel in The Times (£) van minister van Defensie Michael Fallon over de Trident-kernraketten. Waarin hij suggereerde dat Miliband die, in ruil voor gedoogsteun van de Scottish National Party, zal afdanken. Fallons artikel eindigde met de volgende waarschuwing:

Remember: Ed Miliband stabbed his own brother in the back to become Labour leader. Now he is willing to stab the United Kingdom in the back to become prime minister and put our country’s security at risk.

In het Today-programma (een must listen voor iedereen die in Brits nieuws is geïnteresseerd, dagelijks tussen 06.00 en 09.00, BBC Radio 4) herhaalde Fallon zijn waarschuwing. Het ging om ,,vertrouwen”. Aan de suggestie van de presentator dat je Miliband ook ,,meedogenloos” kon noemen, en dus geschikt als premier, wilde Fallon niet.

Daar bleef het niet bij. Een Conservatieve staatssecretaris twitterde vervolgens:

Twitter avatar NickBolesMP Nick Boles Ask yourself this. Who does Vladimir Putin want to see running Britain after 7th May?

De aanval past in de strategie van de Australische campagnestrateeg Lynton Crosby. Hij heeft een ‘raster’ waaraan de Tories zich moeten houden. Toespraken moeten gaan over de economie, de hervorming van de bijstand en de ongeschiktheid van Miliband.

Dat laatste is heel belangrijk. De politiek verslaggever van Sky News zag een intern document in dat gegeven is aan alle Conservatieve Lagerhuiskandidaten.

Twitter avatar faisalislam Faisal Islam Con HQ candidate document wordcloud: “Labour” (360 mentions)/ “Miliband” (99) large. “Cameron” (10) didn’t register: http://t.co/YEOfAE2b8B

Of het werkt, valt nog te bezien. Negatieve campagnes werken zelden. Herinnert u zich deze nog? Toegegeven, dat was 1997 en toen was overduidelijk dat Labour zou winnen.
blairposter