Drone-piloten niet goed opgeleid

De opleiding van piloten bij defensie die vanaf de grond Scaneagle-drones besturen was lange tijd „inadequaat”. Zo was er geen aandacht voor het reageren op twee calamiteiten tegelijk. Dit staat in een onderzoek dat defensie begin dit jaar afrondde naar een Scaneagle-crash in de Indische Oceaan. Deze krant ontving dit rapport met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. De Scaneagle werd in 2013 door de marine ingezet om voor de kust van Somalië naar piraten te speuren. Het toestel stortte vermoedelijk neer doordat het in een spin raakte en de motor afsloeg. De piloot wist niet hoe hij op deze twee calamiteiten tegelijk moest reageren, waardoor hij mogelijk te veel gas gaf en de motor volgens de onderzoeksdocumenten „verzoop”. Het blijft onduidelijk in hoeverre defensie erin is geslaagd de oorzaak van de crash te bepalen. De Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) concludeerde dat het onderzoeksteam aan „tunnelvisie” leed en uit „onervaren onderzoekers” bestond. Volgens de MLA waren er veel aannames gedaan en bleven allerlei vragen onbeantwoord. Tijdens een gesprek met de onderzoekscommissie gingen veel bezwaren van tafel. Op enkele punten werden de conclusies aangepast. De MLA laat nu weten de crash als incident te beschouwen. Defensie biedt de Scaneagles momenteel aan om ter ondersteuning van de politie in Nederland op inbrekers te jagen. De MLA zegt per geval te zullen beoordelen of ze hier „zo veilig mogelijk” kunnen vliegen. In tegenstelling tot de kleinere Raven-drones zijn de Scaneagles voor zover bekend nog niet voor de politie ingezet.