KLM sluit cao-akkoord met bonden voor grondpersoneel

Grondpersoneel van KLM voerde de afgelopen weken actie op Schiphol voor een nieuwe cao. Foto ANP / Lex van Lieshout

KLM heeft vannacht met de vakbonden een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor het grondpersoneel. Het akkoord voorziet in een loonbevriezing, het inleveren van atv-dagen en de garantie dat gedwongen ontslagen uitblijven. Er komt een vrijwillige vertrekregeling en deeltijdwerken wordt gestimuleerd. De cao geldt voor anderhalf jaar, van 1 januari 2015 tot 1 juli 2016.

De ledenraden van de grondbonden moeten nog instemmen. Voorwaarde voor het akkoord is dat ook het cabine- en cockpitpersoneel akkoord gaat met versobering van hun cao. De bonden van de piloten (VNV) en cabinepersoneel (VNC) onderhandelen nog met KLM. Het gaat daarbij vooral om de werk- en rusttijden.

KLM had al overeenstemming met vier bonden van het grondpersoneel: CNV, De Unie, VHKP (hoger personeel) en NVLT (technici). De FNV hield tot gisteravond vast aan een structurele loonsverhoging van 3 procent. Uiteindelijk ging de FNV toch akkoord na afspraken over verlaging van de pensioenpremie. Daardoor stijgt het nettosalaris van het grondpersoneel (18.000 van de 33.000 KLM-werknemers) toch met 1,5 procent.

Volgens de betrokken bonden is versobering van de cao noodzakelijk voor de overlevingskansen van KLM. Het akkoord voorziet ook in sanering van de managementlagen. KLM heeft de komende jaren financiële ruimte nodig om te investeren en om haar concurrentiepositie tegenover andere luchtvaartmaatschappijen te verbeteren.

Niet alleen tegenover prijsvechters als Ryanair en easyJet, maar ook tegenover reguliere maatschappijen. De kosten van KLM liggen gemiddeld 20 procent hoger dan de kosten van concurrenten als Lufthansa of British Airways. Topman Pieter Elbers wil de productiviteit de komende vijf jaar met vier procent per jaar laten stijgen. Dat moet leiden tot 280 miljoen minder arbeidskosten in 2020.