SBS9, zender zonder doelgroep

SBS9 is drie maanden oud. De digitale zender moet de tv-kijker meer aan SBS (Net5, SBS6, Veronica) binden. Hoe lukt dat?

Bracha van Doesburgh met een topcast in Bagels en Bubbels

Na drie maanden krijgt de programmering van nieuwe televisiezender SBS9 steeds meer vorm.

Dinsdag is voor comedy, woensdag voor de actie, donderdag is er drama (vanavond The Lovely Bones) en zaterdag is thrillerdag. Op zondag programmeert SBS9 ‘supervrouwelijke’ romcoms om daarmee Net5 niet voor de voeten te lopen. Maandag mag de kijker kiezen. Bastiaan van Dalen, zendermanager bij SBS9, wil dat bezoekers straks via NU.nl stemmen op films voor die avond. Volgens hem heeft de zender geen duidelijke doelgroep, maar doet het aan ‘contraprogrammering’. „We passen ons schema dagelijks aan aan de concurrentie. Dat kan pas een maand van tevoren. Wij richten ons op de niche.”

De ambities van SBS9 zijn dan ook niet hoog. Het streven was voor hun brede doelgroep (20- tot 54-jarigen) een kijkersaandeel van een half procent te halen. In januari haalde SBS9 al 0,8 procent, en op primetime 1,2. In februari en maart daalde dat wat, maar het streven werd omhoog bijgesteld naar 1 procent. Ter vergelijking: Net5 haalt op goede dagen 7 procent.

De extra zender is vooral bedoeld om films en series uit te zenden die anders bij moederbedrijf SBS Broadcasting op de plank blijven liggen. SBS koopt pakketten in bij Amerikaanse film- en tv-studio’s, zoals Warner Brothers, Universal en CBS. Daar zitten films van A-kwaliteit bij, maar ook mindere producties. Toch blijkt het voordeliger te zijn hiervoor een extra zender te creëren, dan materiaal weg te gooien. Een klein publiek is nog altijd beter dan geen publiek. De drie hoofdzenders SBS6 (familie), Net5 (vrouwen) en Veronica (mannen) willen alleen topfilms voor een breed publiek en meer Nederlandse content. Van Dalen: „Op flops zit SBS9 ook niet te wachten, maar films en series met een kleiner publiek kunnen wel bij ons terecht.” Zo kan SBS de SBS9-kijkers, die anders naar RTL of de publieke omroep zappen, toch in eigen huis houden.

Inmiddels is SBS9 vrijwel in heel Nederland te zien, door deals met UPC, Ziggo en KPN. Komende tijd investeert de zender in de vooravond met woonprogramma’s.