Politiek betrokken theater – en dat in 2015

Foto KOEN VAN WEEL / ANP

Sleuteltoneel. Eén van de grote attracties van de in Vlaanderen uiterst succesvolle voorstelling Revue Ravage zal herkenbaarheid zijn. Tom Lanoye schreef voor NTGent een stuk over de teloorgang van de sociaal-democratie. Geen gemakkelijke kost, en toch is Revue Ravage in Gent alle avonden uitverkocht. De Vlaamse pers is laaiend. „Magistrale dialogen” (De Morgen). Vijf sterren in Knack. En schrijfster Griet Op de Beeck verordonneerde in De Standaard: „‘Revue Ravage’, gun het uzelf.’”

In Nederland is de voorstelling wisselend ontvangen. Maar in Vlaanderen is het zoekplaatje vermoedelijk deel van het plezier. Lanoye verdiepte zich stevig in de geschiedenis van de Vlaamse sociaal-democratie, en baseerde zijn personages op bestaande figuren. Bovendien viel Lanoyes inkijkje in de ‘oude politiek’ toevallig samen met de opkomst van protestbeweging Hart boven hard.

Eindelijk weer engagement in het theater!, klinkt het verheugd. En dat verklaart ook deels het enthousiasme: politieke materie aantrekkelijk opdissen geldt al bijna als een verdienste op zich.