Het geld mag weer stromen bij Net5

Net5 was ooit succesvol, maar verloor de laatste jaren publiek. SBS investeert nu weer met vier series van eigen bodem.

The Wedding Singer past in de komedieavond op de dinsdag van SBS9.

Eindelijk keert de ambitie terug bij Net5. Onlangs ging Dagboek van een Callgirl in première, een remake van een Britse versie, de eerste in een reeks van vier nieuwe Nederlandse series op de zender. Dinsdag begon nummer twee, Bagels en Bubbels: zij hoort bij mij, een Israëlische remake.

Net5 is al jaren het zorgenkindje van SBS. De zender lijdt onder de fragmentatie in televisieland. „Er is een lek bij Net5”, zei toenmalig directeur Televisie van SBS Remko van Westerloo in september. De nieuwe zendermanager Ana Henriques moet Net5 hogere kijkcijfers bezorgen.

In 1999 startte Net5 als commerciële tegenhanger van de publieke omroep voor hoogopgeleiden. Het werd ‘de BBC met ondertiteling’ genoemd, met hoogwaardig Brits drama en nieuwsprogramma’s.

Maar de elite keek niet, waardoor Morgen gebeurt het en Maarten en Rijk flopten. Na 1,5 jaar verlegde Net5 de focus naar de jonge, ambitieuze vrouw. Amerikaanse series als Ally McBeal, Sex and the City en Gilmore Girls scoorden, evenals Expeditie Robinson en Peking Express.

Na 2008 ging het mis. Eric van Stade, toentertijd programmadirecteur van SBS: „De staking van Disney-schrijvers heeft ons genekt, sindsdien hebben we niet dat niveau kunnen halen. Bovendien ging de aandacht en het geld naar het lucratievere SBS6. De inhoud van Net5 vervlakte.”

Net5 probeerde in 2010 te scoren met reality, maar verloor met Secret Story niet alleen miljoenen, maar ook haar publiek: de vrouwen. Door concurrentie van digitale kanalen en streamingdiensten als TLC en Netflix kon de zender niet meer met Amerikaans drama scoren. Lokale series waren te duur, die kosten honderdduizenden euro’s per aflevering.

Nu lijkt daar een einde aan te zijn gekomen. Met de seriegolf van eigen bodem – ook De Jacht en De mannen van dokter Anne staan op de planning – stroomt weer geld naar Net5. SBS zoekt de samenwerking met populaire vrouwentijdschriften binnen het Sanoma-concern zoals vtwonen en VIVA. Dinsdag begon VIVA Pillow Talk op Net5. Nu maar hopen dat de vrouwen het lusten.