Leuk hoor, die Apple Watch. Maar koop ’m (nog) niet

Foto AFP

Morgenochtend begint de voorverkoop van de Apple Watch. In onder meer de VS, Engeland, Duitsland, China, Japan en Frankrijk wordt hij vervolgens 24 april bezorgd. Dat wordt piepen, swipen en touchscreenen op onze polsen dus.

Tenminste, wordt het slimme horloge wel een succes? Een aantal journalisten mag de Apple Watch voorafgaand aan de launch uitproberen. De eerste recensies komen in aanloop naar morgen uit, en zijn niet onverdeeld positief.

Toch nog aan de wearable

Bij elke nieuwe Google Glass, stappenteller of slimme horlogeband roepen critici dat we nooit met zo’n ding gaan rondlopen. Maar de analisten van IDC schrijven in een recent onderzoek dat wearables de komende jaren echt gaan doorbreken. Zéker die om je pols.

Maar welke dan?

Misschien nog niet die eerste Apple Watch. Veel recensenten blijven zich afvragen wat nu precies de meerwaarde van een smartwatch is. Het overall oordeel: aardig apparaat, veel potentie, maar wacht nog even. Echte techneuten moeten kopen, de rest kan beter op de volgende versie wachten. Slecht voor Apple? Valt wel mee. Dit zijn de highlights:

The Verge: the Apple Watch is kind of slow. The Verge concludeert: ja, het is de beste smartwatch die er is - maar wat moet je er eigenlijk mee naast je telefoon? Het doel van de Apple Watch is nog niet helemaal duidelijk. En de batterij: heel snel op.

Bloomberg: you’ll want one, but you don’t need one. Hier zullen er miljoenen van verkocht worden. ’s Werelds beste smartwatch, een “epic product release” en erg mooi, zegt Bloomberg. Maar ook best irritant, afleidend en (nog) niet essentieel. Constant gestoord worden door notificaties dat je bepaalde mensen op Twitter zou moeten volgen - “overweldigend” en kan je tot een ongezellige gesprekspartner maken. En, lastig detail: klokkijken op het horloge is moeilijk.

Re/code: Apple Watch isn’t for everyone. Tech-site Re/code is wél te spreken over de batterijduur van de Watch: hij deed het langer dan de iPhone. En ook als gezondheids- en fitnesstracker werkt het apparaat goed. Toch ook hier de constatering: Apple-fans zullen er gek op zijn, maar echt nódig is het niet.

The Wall Street Journal: what the Apple Watch does best: make you look good. Waarom je een Apple Watch moet hebben? Omdat je er goed uit wil zien, vindt WSJ’s Joanna Stern. Good looks en coolness, biedt Apple volgens haar vooral. Handig om mee te plannen en sporten. En oh ja, wat mooie techy features. Te veel en moeilijk vindbaar, vindt ze. Oppassen dus dat je niet per ongeluk je hartslag naar de verkeerde stuurt. Maar haar collega zegt: “the smartwatch finally makes sense” (als je de foutjes tenminste kunt negeren).

Zelfs mediamagnaat Rupert Murdoch - ook eigenaar van de krant - loopt (letterlijk) met het horloge weg:

The New York Times: once I fell, I fell hard. In positieve zin. Want NYT’s Farhad Manjoo is verliefd. Het apparaat heeft een ingewikkelde interface, is nog niet voor iedereen en het is moeilijk te bepalen hoe het (niet) moet worden gebruikt. Maar nu hij hem eenmaal begrijpt, wil Manjoo de Apple Watch niet meer laten gaan. Hij is minder bezig met zijn telefoon en noemt het horloge revolutionair:

“A natural extension of my body - a direct link, in a way that I’ve never felt before, from the digital world to my brain.”

Klinkt als een heftig geval van verliefdheid. Volgens de NYT gaat dit onze wereld dan ook veranderen. Te beginnen met artikelen van één zin, speciaal voor op de Apple Watch.