Zo maak je indruk op je gasten

Foto NRC

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Event 15, een event over events, in de Jaarbeurs in Utrecht
Wie: Iris van Eendenburg van het Mauritshuis en Martin Bos van Van der Maarel Sfeermeesters

Het is de favoriete eetlocatie van de koninklijke familie. De Gouden Zaal van het Mauritshuis in Den Haag. Eerst lekker eten onder de “warme gloed van de luisterrijke kroonluchters”, daarna nog even een privétourtje maken door het museum, zonder treuzelende toeristen die het uitzicht verpesten. Dé ideale manier om indruk te maken op collegakoningen en -koninginnen tijdens hun staatsbezoek.

Luisterrijk

De gouden zaal huren kost achtduizend euro per avond, weet Iris van Eendenburg van het Mauritshuis te vertellen. Een schijntje natuurlijk, als je blauw bloed hebt. Bovendien krijg je er bewaking bij. “Er is altijd iemand om er op te letten dat niemand per ongeluk zijn drankje over een zeventiende-eeuws schilderij heen gooit”, aldus Van Eendenburg.

Wie ook graag een luisterrijk dinertje geeft maar geen geld voor kroonluchters of zeventiende-eeuwse schilderijen heeft, kan de boel laten opfleuren door Van der Maarel Sfeermeesters. Het familiebedrijf uit Rijswijk is hier op de Jaarbeurs om zijn aankleding van events aan te prijzen. Volgens Martin Bos, van de ‘concept sales en creatie, is het bedrijf daarin “toonaangevend”.

Anders waren ze immers nooit gevraagd om de RAI te decoreren voor de herdenking van de MH17. Ze versierden de boel expres met kleurige bloemen. Bos: “Je wil de mensen toch een beetje hoop meegeven op zo’n dag. Met een rouwkamersfeer trek je ze alleen maar de depressie in.”

Martin Bos bij zijn trots: een bloemenkandelaar die bij de herdenking van de MH17 in de RAI hing.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Veel body en niet duur

Ook voor kleinere partijtjes halen ze bij Van der Maarel hun neus niet op. Babyborrels, verjaardagen of gewoon een beetje stijlvol barbecuen in het Gooi. Volgens Bos is het belangrijk goed naar de klant te luisteren en door te vragen op zijn wensen. “Als iemand zegt dat hij tien witte statafels wil hebben vraag ik waaróm. Dan kan het zo maar eens blijken dat iemand eigenlijk veel meer behoefte heeft aan tien donkerblauwe statafels.”

Gala’s organiseren vindt Bos het leukste. Zo doen ze elk jaar het Sportgala. Dat is een uitdaging want het moet er chic maar niet duur uit zien. “Anders gaan mensen klagen dat er met geld wordt gesmeten”, zucht Bos. Dus zet hij dan gewoon veel groen in plaats van bloemen op tafel. “Dat heeft veel body, is krachtig door eenvoud, maar niet duur.”

Dat kan je van die kroonluchters in het Mauritshuis dan weer niet zeggen.