Wie wint en verliest er, als FedEx TNT overneemt?

2015-04-07 09:36:02 AMSTERDAM - Tex Gunning, CEO van TNT Express, staat de pers te woord tijdens een persconferentie omtrent de overname van TNT door het Amerikaanse FedEx. ANP KOEN VAN WEEL Foto ANP

Het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx wil TNT Express overnemen, maakten beide bedrijven gisteren bekend. Vandaag bespreken de aandeelhouders het bod van 8 euro per aandeel (4,4 miljard euro totaal) op de algemene aandeelhoudersvergadering in Hoofddorp. De Europese Commissie moet de overname nog goedkeuren.

1. Komt dit als een verrassing?

Ja en nee. TNT Express leek zich voor te bereiden op een zelfstandig bestaan, na de splitsing in post- (TNT Post, nu PostNL) en pakketbezorging (TNT Express) in mei 2011. Sindsdien is TNT bezig met reorganiseren. Duizenden banen worden geschrapt en verlieslatende divisies in China, India en Brazilië worden verkocht. TNT wil zich meer gaan richten op Europa en op klanten in het midden- en kleinbedrijf. De hervorming is duur en mede-oorzaak van verlies de laatste jaren. Zwarte cijfers worden pas in 2016 verwacht. Topman Tex Gunning zei gisteren dat TNT net gereed was voor een stand alone-strategie.

Anderzijds verwelkomt Gunning het FedEx-bod en betekent de overname licht in de duisternis. Voor beide bedrijven en de aandeelhouders lijkt de overname een aantrekkelijke zet, en een revanche voor een pijnlijke mislukking van twee jaar geleden. Een overname door de Amerikaanse gigant UPS werd begin 2013 geblokkeerd door de Europese Commissie.

2. Gaat Brussel weer dwarsliggen?

Concurrentie in het belang van bedrijven die koeriersdiensten gebruiken, vooral bedrijven die hun pakjes per se op de volgende dag bezorgd willen hebben in een ander Europees land. FedEx en TNT hebben daar vertrouwen in omdat ze samen een minder groot marktaandeel hebben dan de combinatie UPS en TNT. Bij de beoogde overname door UPS ging het mis omdat het aantal internationaal opererende koeriersbedrijven van drie naar twee zou gaan: UPS en DHL. Te weinig concurrentie, volgens de Europese Commissie.

3. Wie zijn nu de concurrenten?

De Europese Commissie maakt onderscheid tussen zogenoemde ‘integrators’, koeriersbedrijven met een geïntegreerd netwerk voor lucht- en wegtransport, en bedrijven met alleen wegtransport. In Europa opereren slecht vier integrators: Deutsche Post-dochter DHL met een marktaandeel van naar schatting 41 procent, UPS met 23 procent, TNT met 14 procent en FedEx met 10 procent. Volgens TNT is de overname juist goed voor de concurrentie binnen Europa: nu zijn er twee sterke en twee zwakke partijen, na de overname – gepland voor voorjaar 2016 – zijn er drie sterke partijen. Andere koeriersdiensten (o.a. DPD, GLS) zijn vaak verbonden aan nationale postbedrijven. Hun wegtransport gaat meestal niet verder dan het buurland.

Een ontstaansgeschiedenis:

4. Gaat het banen kosten?

Dat lijkt mee te vallen. Volgens de directies van FedEx en TNT sluiten de activiteiten en netwerken van beide bedrijven zo goed op elkaar aan dat er weinig overlap bestaat en er dus weinig zal worden bezuinigd op personeel. In Nederland werken ruim 2.000 van de 58.000 TNT-medewerkers. FNV-bestuurder Reinier Stroo is “voorzichtig” positief omdat de toekomst van TNT erg onzeker was, maar wil een schriftelijke verklaring van de directie dat er geen gedwongen ontslagen komen. Hij vreest wel verdere uitbesteding van werk aan zelfstandigen, een ontwikkeling die al enige tijd gaande is.

5. Merkt PostNL er nog iets van?

Voor voormalig zusterbedrijf PostNL is de overname goed nieuws. Bij de splitsing in 2011 kreeg de postbezorging een belang van 30 procent in de pakketbezorging, ter waarde van 1,6 miljard euro. PostNL wordt wil het belang in TNT (nu nog 14,7 procent) zo snel mogelijk kwijt. Het FedEx-bod kan PostNL 642 miljoen euro opleveren, maakte het bedrijf gisteren bekend.