Wauw, freelancer van het jaar?!

Zaterdag werd een prijs uitgereikt voor de freelancer van het jaar. Indrukwekkend? Mwah. Zo’n prijs organiseren is ook een groot marketingfeestje.

illustratie tomas schats

Heb je al gehoord van de Utrechtse Carlijn Bröring (28)? Ze is afgelopen zaterdag uitgeroepen tot ‘Freelancer of the Year’, met haar foodblog Foodless. Ze kan nog niet helemaal rondkomen van haar bedrijf, maar had wel voldoende potentie om de ‘zzp-award’ uit handen van premier Mark Rutte te krijgen.

Hoe werkt zo’n prijsuitreiking?

Iedereen in Nederland kan zelf een prijsuitreiking organiseren. Deze prijs is bedacht door de broers Jeroen (28) en Robbie Sakkers (25). Vorig jaar hebben ze de award voor de eerste keer uitgereikt, dit jaar hebben ze er ook nog een dag bij uitgeroepen: de ‘Dag van de zzp’er’. Om de prijs te kunnen winnen moet je zzp’er zijn, zelf veel positieve referenties bij vrienden, familie en opdrachtgevers verzamelen en leuk kunnen pitchen. Er deden 9.343 zzp’ers mee (in Nederland zijn dat in totaal ongeveer 800.000). De jury beoordeelde op een aantal criteria, zoals ‘focus’ en ‘persoonlijk verhaal’. En zo kon het gebeuren dat de redelijk onbekende foodblogger Bröring won, ondanks dat er wel bekendere zzp’ers in Nederland rondlopen.

Waarom organiseren ze zo’n prijs?

De broers verdienen er geld mee, omdat bedrijven geld betalen om sponsor van de wedstrijd te mogen zijn. Zo zaten er ook sponsors in de jury, en werden de prijzen gesponsord. De hoofdprijs was een jaar lang mogen rijden in een bepaald type auto, een subcategoriewinnaar won een maatpak, weer een ander een internetabonnement.

Wie heeft er baat bij zo’n prijs?

Voor de bedrijven die sponsoren is de publiciteit in de media en aandacht onder deelnemende zzp’ers fijn. Zzp’ers hebben een leuke tijd gehad door mee te dingen naar een prijs. En zelfs Mark Rutte heeft ervan geprofiteerd. Die kan voor een groep zzp’ers vertellen dat hij zzp’ers belangrijk vindt.

Hè, wat cynisch allemaal.

Volgens de broers is de award ook bedoeld om het negatieve imago van zzp’ers op te vijzelen, „het bestaan van zzp’er te vieren”, vertelt Jeroen Sakkers over de telefoon. Ze zijn al zes jaar met hun bedrijf Victor Mundi (Latijn voor: wereldveroveraar) bezig met zzp’ers in de ruimste zin van het woord: ze schrijven blogs, nieuws en onderzoeken over zzp’en. En nu komt daar dus de organisatie van deze prijs en de Dag van de zzp’er nog bij.

Zijn er meer prijzen voor Nederlandse zzp’ers?

Nee. Een van de oorzaken zal zijn dat een vergelijking best moeilijk is, tussen al die zzp’ers. Maar volgens de broers is er wel behoefte aan. „Er is al interesse vanuit Duitsland.”