In het hoofd van een zelfmoordterrorist

Wat gaat er om in het hoofd van een zelfmoordterrorist? Van iemand die op een dag besluit een winkelcentrum op te blazen? Van een nihilist die schijnbaar niets de moeite waard vindt, inclusief de levens van anderen en zichzelf? Die toch ook een moeder had?

Het zijn bekende kwesties die in post 9/11-drama Torn aan de orde komen. Er is een bomaanslag, twee moeders verloren zonen, maar was een van hen de dader?

De ene moeder is white trash, de andere een hoog opgeleide, goed geïntegreerde Pakistaanse: Amerika maakt zich op voor een heksenjacht. Maar zo simpel is het niet: debuterend regisseur Jeremiah Birnbaum trekt het melodrama uit de film, zoals het bloed uit je gezicht kan wegtrekken. Als toeschouwer investeer je in de emotionele woelingen onder dat verlamde oppervlak. Maar uiteindelijk is Torn meer een discussiestuk dan een film die nieuwe inzichten geeft. Of het moet de troost zijn dat het onbegrijpelijke niet te begrijpen valt.