Eindelijk goed nieuws voor pakketbezorger TNT

de overname van TNT Express. De Amerikaanse pakketbezorger FedEx wil het bedrijf overnemen voor 4,4 miljard euro. Vandaag bespreken de aandeelhouders van TNT het bod. De directie van TNT en de vakbonden zijn positief: eindelijk een lichtpuntje.

TNT werd in 1946 opgericht door de Australiër Ken Thomas. Hij noemde zijn bezorgbedrijf met één vrachtwagen: Thomas Nationwide Transport (TNT).

Het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx wil TNT Express overnemen, maakten beide bedrijven gisteren bekend. Vandaag bespreken de aandeelhouders het bod van 8 euro per aandeel (4,4 miljard euro totaal) op de algemene aandeelhoudersvergadering in Hoofddorp. Ook de Europese Commissie moet zich nog over de deal buigen.

1 Komt dit als een verrassing?

Ja en nee. TNT Express leek zich voor te bereiden op een zelfstandig bestaan, na de splitsing in post- (TNT Post, nu PostNL) en pakketbezorging (TNT Express) in 2011. Sindsdien is TNT bezig met reorganiseren. Duizenden banen worden geschrapt en verlieslatende divisies in China, India en Brazilië worden verkocht.

TNT wil zich meer gaan richten op Europa en op klanten in het midden- en kleinbedrijf. De hervorming is duur en medeoorzaak van verlies de laatste jaren. Winst wordt pas in 2016 verwacht. Topman Tex Gunning zei gisteren dat TNT net gereed was voor een stand alone-strategie.

Anderzijds verwelkomt Gunning het FedEx-bod en betekent de overname het einde van een onzekere toekomst. Voor beide bedrijven en de aandeelhouders lijkt de overname een aantrekkelijke zet, en een revanche voor een pijnlijke mislukking van twee jaar geleden. Een overname door de Amerikaanse gigant UPS werd begin 2013 geblokkeerd door de Europese Commissie omdat het zou leiden tot te weinig concurrentie op de Europese koeriersmarkt. Ook nu moet de Commissie de overname nog goedkeuren.

2 Waarom bemoeit Brussel zich met de overname?

Brussel wil concurrentie in het belang van bedrijven die koeriersdiensten gebruiken. FedEx en TNT hebben vertrouwen dat de Commissie de overname goedkeurt, omdat ze samen een minder groot marktaandeel hebben dan de combinatie UPS en TNT.

Bij de beoogde overname door UPS ging het mis omdat het aantal internationaal opererende koeriersbedrijven van drie naar twee zou gaan: UPS en DHL. De Commissie oordeelde in 2013 dat het belang van klanten in vijftien Europese landen, waaronder Nederland, hierdoor geschaad zou worden. Minder keuze, hogere prijzen. Klanten zijn hierbij niet zozeer particulieren, maar bedrijven die hun pakjes per se op de volgende dag bezorgd willen hebben in een ander Europees land. Denk aan halfproducten, onderdelen, monsters.

3 Wie zijn de concurrenten?

De Commissie maakt onderscheid tussen zogenoemde ‘integrators’, koeriersbedrijven met een geïntegreerd netwerk voor lucht- en wegtransport, en bedrijven met alleen wegtransport. In Europa opereren slecht vier integrators: DHL met een marktaandeel van naar schatting 41 procent, UPS met 23 procent, TNT met 14 procent en FedEx met 10 procent.

Volgens TNT is de overname juist goed voor de concurrentie binnen Europa: nu zijn er twee sterke en twee zwakke partijen. En na de overname – gepland voor voorjaar 2016 – zijn er drie sterke partijen. Andere koeriersdiensten zijn vaak verbonden aan nationale postbedrijven: DPD en Chronopost zijn van het Franse La Poste, GLS en Parcelforce van de Britse Royal Mail. Hun wegtransport gaat meestal niet verder dan het buurland.

4 Gaat de overname banen kosten?

Dat lijkt mee te vallen. Volgens de directies van FedEx en TNT sluiten de activiteiten en netwerken van beide bedrijven zo goed op elkaar aan dat er weinig overlap is en er dus weinig zal worden bezuinigd op personeel. In Nederland werken ruim 2.000 van de 58.000 TNT-medewerkers. FNV-bestuurder Reinier Stroo is „voorzichtig” positief omdat de toekomst van TNT erg onzeker was, maar wil een schriftelijke verklaring van de directie dat er geen gedwongen ontslagen komen. Hij vreest uitbesteding van werk aan zelfstandigen, een ontwikkeling die al enige tijd gaande is.

Richard van de Zande, voorzitter van de Ondernemingsraad: „We zitten sowieso in een overgangsfase, dit zou een lichtpuntje kunnen zijn. Je staat een stuk sterker met een groot bedrijf achter je. In Europa is weinig overlap, dat is gunstig voor het baanbehoud.”

5 Hoe zit het met PostNL?

Voor voormalig zusterbedrijf PostNL is de overname goed nieuws. Bij de splitsing in 2011 kreeg de postbezorging een belang van 30 procent in de pakketbezorging, ter waarde van 1,6 miljard euro. Vlak daarna daalde de koers sterk. PostNL wil het belang in TNT zo snel mogelijk kwijt. Het hoeft niet te verbazen dat de directie van PostNL, dat nu nog 14,7 procent van de aandelen van TNT bezit, al goedkeuring aan de overname heeft gegeven. Het bod kan PostNL 642 miljoen euro opleveren, maakte het bedrijf gisteren bekend. De koers schoot omhoog.