Column

Bakkerszoon als sexy Assepoestersjongen

Egbert-Jan Weeber in ‘Bagels en Bubbels’ (Net5).

Net5 is een vrouwenzender, dus is het niet erg verrassend dat er veel romantische komedies (‘romcoms’) te zien zijn, zowel in de vorm van speelfilms als in serieverpakking.

Maar de ene romcom is de andere niet. De nieuwe serie Bagels en Bubbels: Zij Hoort Bij Mij loopt om meerdere redenen kans een succes te worden. De belangrijkste is dat de rollen in het klassieke Assepoesterverhaal drastisch omgedraaid zijn. Het is niet een stiefdochter die in een diep uitgesneden jurk geknield op de keukenvloer op haar prins zit te wachten, maar een bakkerszoon (Egbert-Jan Weeber) in een sexy wit onderhemdje die uit zijn kansloze bestaan opgeheven wordt door een fotomodel en miljonairsdochter (Bracha van Doesburgh).

Om dat mogelijk te maken moet hij zich wel eerst los maken van zijn verloofde (Halina Reijn). Ook die doet aan rolwisseling: in een prachtig geacteerde wanhoopspoging vraagt zij na negen jaar getreuzel hem ten huwelijk, midden in een deftig restaurant. Hij zegt nee. Dan volgt haar weeklacht over hoe simpel vrouwen in elkaar zitten en mannen dat maar niet snappen. Ze willen niets anders dan een beetje lijnen en winkelen en zo toewerken naar de mooiste dag van hun leven.

Voor de toevallig ook aanwezige superster ligt de lat wat hoger. Een man die nee durft te zeggen, daar lust ze wel pap van. En dan volgt een reeks verwikkelingen, die via een discotheek met operamuziek leiden tot het terugveranderen van de koets in een pompoen. En dat is dan nog maar aflevering één.

Pollo de Pimentel en mederegisseurs Anna van der Heide en Esmé Lammers vertaalden het origineel She’s With Me: The Baker and the Beauty (bedacht door Assi Azar, de Israëlische presentator van Big Brother) tot een geloofwaardig Nederlands sprookje, vol dweepzucht en clichés, maar soms onweerstaanbaar grappig, onder meer door de sterke bijrollen, bij voorbeeld van Hans Kesting als de manager van de ster: „Ik lijk heel onaardig, daar heb ik lang op gestudeerd.”

Een credit voor het Nederlandse scenario ontbreekt, maar dat zou wel eens heel dicht bij het Israëlische origineel kunnen staan – zelfs sommige namen van personages komen overeen. Het was daar de meest succesvolle fictieserie aller tijden, zo claimt het persbericht van Net5.

Feministische mediatheoretici moeten maar eens in kaart brengen hoe de vrouwelijke rolmodellen op televisie beginnen te kantelen in kleurrijke series als deze, die tegenwicht bieden voor het lijdzame verlangen naar vernedering in verschillende tinten grijs. Het hysterische personage van Reijn en de perverse almacht van dat van Van Doesburgh – beiden laten het er niet bij zitten, in hun streven naar een zo plezierig mogelijk leven. En dat is wellicht het summum, als je serie wordt gesponsord door een hip cidermerk: bubbels boven alles. Best wel lekker.