Amazon heeft nu een knop, die zegt ‘klik’

Beeld Amazon

De Amazon Dash Button, is die nou geniaal of gestoord? Vorige week introduceerde Amazon deze zelfklevende knop, maatje deurbel, die maar één ding kan: een boodschap bestellen. Zo werkt het:

https://www.youtube.com/watch?v=NMacTuHPWFI

Ideaal voor analfabeten, chronisch vergeetachtigen en dwangmatige hamsteraars die gaan zweten als er geen even aantal keukenrollen meer op de plank ligt.

Bijna Op

Gestoord dus? Het leek een 1-aprilgrap maar Amazon ziet die fysieke koopknop, met een afbeelding van het product erop, echt als dé manier om consumenten te benaderen op het ultieme koopmoment – die milliseconde waarin ze ontdekken dat iets Bijna Op is.

De Dash Button is butler, kassa en bezorger in één, de droom van elke marketeer. Frictionless instant gratification en helemaal té internet of things. Er zijn Dash Buttons voor kattenvoer, scheermesjes, glutenvrije graanrepen, pedaalemmerzakken en vette macaroni met kaas. Allemaal met hun eigen stickertje, maximaal drie per huishouden.

Helaas is er nog geen bijbestelbutton voor echt onmisbare zaken als vissticks, boerenvla en tijgernootjes (sateh-curry, graag). Misschien hebben ze die niet in de VS, het enige land waar de Dash Button voorlopig werkt.

Klik is lekker

Amazon had al de one click buy-knop voor de webwinkel – daar hebben ze zelfs het patent op. Maar je muis richten op een stapeltje pixels is iets anders dan een knop die ‘klik’ zegt. Uit onderzoeken blijkt dat zo’n fysieke knop, die je aanraakt, indrukt en voelt, meer bevrediging schenkt. In een tijd waarin we alles via het kille scherm van de smartphone of de tablet kunnen bedienen blijft fysiek contact belangrijk.

Ook bij Netflix erkennen ze het belang van de Echte Knop: daar ging vorige week de vlag uit omdat tv-fabrikanten als Panasonic, Philips en Sony een Netflix-knop op hun afstandsbediening gaan leveren. Lekker klikken; beter dan ‘Start Netflix!’ roepen naar het scherm.

Een ander voorbeeld is de Hue Tap, de ouderwetse lichtschakelaar die Philips vorig jaar voor zijn hypermoderne Hue-verlichting uitbracht. Je kunt de Hue-lampen bedienen via een complexe app, maar mensen raken liever een knop aan die klik zegt en klik doet.

Er worden veel trucs uitgehaald om de digitale wereld voelbaar te maken. Denk aan de nieuwe MacBook, met een muisvlak dat drukverschillen waarneemt en ‘terugklikt’. Zo voelt het, tenminste. Soortgelijke techniek wordt toegepast in de Apple Watch en straks in muizen en telefoons. Blackberry ontwierp ook al eens een smartphone met een klikkend aanraakscherm.

Mijn Liefste Wens

Computers die terugklikken, webwinkels met echte knoppen, dat is nog maar het begin. Japanse wetenschappers bouwden een kastje (Buru-Navi3) dat de indruk wekt dat er aan je getrokken wordt. De gadget kan je aan de hand nemen en geblinddoekt door een drukke straat loodsen. Je zou er – mijn liefste wens – ook een muis mee kunnen bouwen die extra weerstand biedt als je een groot bestand naar de prullenbak sleept. Loodzware gigabytes.

Tastbare techniek is de beste human interface. De Dash Button bewijst dat complexiteit uit beeld kan verdwijnen. Wat overblijft is één knop in de voorraadkast en het rotsvaste vertrouwen dat het wasmiddel bij Amazon altijd, tot in eeuwigheid, in de aanbieding is.